Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Kanalerna anklagas för feghet

Publicerad: 16 Mars 2011, 08:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:17

Efterfrågan på egenproduktioner ökar – men tv-kanalerna anklagas för att vara fega vid programinköp.


– Stora underhållningsproduktioner är nästan omöjliga att få in om de inte har gått bra utomlands, säger Thomas Hedberg, vd på Titan.

När mediebyråerna skriker efter mer ratings och utländska dramaserier sviker blir egenproduktionerna viktigare för kanalerna.

– Kanalerna måste höja sina ratings och det är egenproduktionerna som gör det, säger Thomas Hedberg.

Men rekordstora budgetar betyder inte nödvändigtvis att tv-kanalerna vågar chansa mer, enligt flera produktionsbolagschefer. 

– Sverige håller på att bli som Danmark, kanalerna köper bara format som gått bra utomlands. De få som vi utvecklar här, som Ullared, är karaktärsdrivna, och de går inte att sälja utomlands, säger Calle Jansson, vd för Strix ägare Modern Studios.

Som exempel nämner han ”Minuten” och ”Körslaget” – som båda togs fram av svenskar.

– En version av Körslaget såldes först till BBC, sedan köpte TV4 det. Det var samma sak med ”Minuten”, det såldes till NBC och gjorde succé. Först då blev det huggsexa i Sverige. I dag hade vi aldrig kunnat sälja in ett Farmen eller Baren.

Kanalerna hade inte vågat köpa?

– Aldrig. Det är bevisat. Sedan kanske vi är dåliga, men om vi förutsätter att vi håller verkshöjd så är det så.

Fredrik Arefalk, programchef på TV4, slår ifrån sig kritiken:

– Jag skriver inte under på att det skulle råda någon slags feghet i den svenska tv-branschen. Vi är alla på en stor internationell marknad där formatens ursprung inte spelar någon roll längre. Bästa idé vinner, säger han.

Kanal 5:s programchef Lars Beckung säger dock att han har förståelse för kritiken.

– Vi kanske får skärpa oss. För oss är inte track record så viktigt, det blir kanske lite väl mycket att man går i andras spår.

Men, tillägger han:

– Vi verkar ju samtidigt i en marknadsekonomi där de bästa idéerna köps. Det går ju att sälja in nya programidéer fortfarande.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.