Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Kanal 5 skruvar upp sin webb-tv

Publicerad: 24 November 2010, 07:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

Kanal 5:s playtjänster har fördubblat både omsättning och räckvidd sedan relanseringen för ett år sedan. Nu släpper tv-huset ett nytt annonsformat och lanserar flera egenproduktioner för webben nästa år.


Prosieben styrde om strategin i digitala medier för Kanal 5 och Kanal 9 för drygt ett år sedan. Då bestod den digitala närvaron av en sajt som till stor del fokuserade på tv-nyheter om såväl egna som andras program.

Kanal 5 beslutade att framför allt lägga krutet på playtjänst-erna – med större programinnehåll och mer utrymme på sajten, där de generella nyheterna har tagits bort.

Målgruppen för Kanal5.se ska breddas från 15–34 år till tv-kanalens målgrupp 15–44 år.

På ett år har playtjänsternas användare fördubblats till omkring 300 000 unika besökare. Sajten har ytterligare ett par hundra tusen besökare.

Kanal 5-huset siktar nu på att utveckla betalintäkterna i digitala medier. Numera säljs program producerade av Disney styckvis, till exempel ”Desperate housewives” – nästa år blir utbudet större.

Den relativt nylanserade Iphone-appen ska också få en betaltjänst, och i dagarna släpps en Android-applikation.

– Vi ska finnas tillgängliga på alla plattformar. Vi tittar bland annat på Ipad, Internet-tv och spelkonsoler, säger Daniel Cedercrona, affärsområdeschef för digitala medier på Kanal 5.

Tidigare ville Kanal 5 ha exklusivitet på egenproducerade program på nätet, men har nu öppnat för ”smarta samarbeten” och ska satsa på att göra egna produktioner enbart för webben.

Nästa år är det premiär för den första: ”Stylisterna”, med Sofi och Frida Fahrman, ett sam-arbete med L’Oréal och Aftonbladet.

– Vi kommer att göra fler egenproduktioner för webben, säger Daniel Cedercrona.

Bloggarna har setts över, bland annat kommer bloggsamarbetet med Linda Rosing avslutas.

Kanal 5 var först med reklamspottar i sin mobila play-app, och i slutet av november är Kanal 5 även först med det nya formatet ”In Skin”. Det lyfter fram annonsören i en ram kring spelaren även i fullskärmsformat.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.