Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Kan se ganska exakt vad som fungerar bäst”

Publicerad: 10 November 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:22

Efter ett uppehåll på ett år är Com Hem tillbaka på bioduken – och går rakt in som segrare.– Det är jätteroligt, och rörligt tar ju för sig bäst på bio, säger Åke Balfors, reklamchef på Com Hem.


I Nepas mätning av bioreklamen hos SF Media i tredje kvartalet är det Com Hems ”Wifi-utvandrarna” som placerar sig i topp.

På samtliga tre parametrar – observation, avsändaridentifikation och budskapsförståelse – landar filmen där Judit och Judit emigrerar på över 80 procent.

– Jag tror att det beror på vårt manér, med den här värmen, det personliga är nyckeln. Det har stärkt vårt varumärke avsevärt, och uppskattas även i tv-fönstret, säger Åke Balfors.

Men ni har gjort ett årslångt uppehåll med bio?

– Ja, exakt, det berodde helt enkelt på att vi hade en mindre budget. Bio fungerar ju som ett komplement till tv, så under en period plockade vi bort bio.

– Men, om SF är medgörliga i förhandlingarna framöver så kommer vi att fortsätta gå på bio.

Vad är det som gör att en reklamfilm levererar resultat?

– Man kan se, bland annat i Nepas undersökningar, ganska exakt vad som fungerar bäst, vad som stärker varumärket, vad som stärker köpintention, och så vidare.

– Det är ganska enkla riktlinjer – som fler borde följa. Jag menar, det görs ju väldigt mycket dålig tv- och bioreklam, när det egentligen är ganska lätt att lyckas.

Är det någon skillnad på vad som funkar på tv och på bio?

– Det är samma sak, skulle jag säga. Det som ger höga värden på tv går också bra på bio. Men rörligt tar ju för sig allra bäst på bio – det är emotionellt, varmt, en bra miljö.

Hur länge får Judit och Judit vara kvar?

– De gjorde entré redan 2009, och är ju två starka karaktärer, men våra filmer är inte bara Judit och Judit, säger han, och fortsätter:

– När vi lanserade Tivo hade vi till exempel en film med Ester, en liten sjuårig flicka som förklarade hur enkelt det är att använda Tivo, det fungerade också väldigt bra, både på tv och bio.

Vilka är era stora kommunikativa utmaningar framöver?

– Jag skulle säga att vi är ganska hemma när det gäller print och tv, men vi har en del att bevisa online.

– Med en bättre mätbarhet kommer vi att öka vår andel rörligt material online. Även om medieägarna inom rörligt online har en hel del att bevisa. De är bara ett litet litet komplement. Deras problem är den dåliga räckvidden.

Com Hem jobbar med King på reklambyråsidan, och sedan omkring ett år tillbaka med Vizeum som medie­byrå, efter att ha brutit med OMD.

– Men, det finns en affinitet här som jag gillar, jag menar att det finns beröringspunkter mellan Com Hem och bio i det att båda är en del av underhållningsindustrin. Den affiniteten kan det vara värt att betala lite mer för, säger Magnus West, kundansvarig på Vizeum, och fortsätter:

– När det gäller den här filmen så har ju budskapet verkligen trängt igenom och satt sig, budskapsförståelsen är riktigt bra.

Com Hems filmer har toppat Nepas effektmätningar flera gånger sedan de började gå på bio 2009.

– Det här är sjätte gången de kammar hem vårt pris och att de vinner nu är extra roligt, då den här filmen markerade en comeback på bio efter nära ett års uppehåll. Det bevisar hur starkt Com Hems reklam engagerar vår publik, säger Lucas Smetana, som är key account manager för Com Hem på SF Media.

Com Hem

Film: ”Wifi-utvandrarna”.

Reklambyrå: King.

Period: Q3, 2015.

Tio i topp

1. Com Hem

2. Göteborgs Kex Ballerina

3. LO

4. Burger King

5. Max Hamburgare

6. Coca-Cola

7. Red Bull

8. Unibet

9. Treo

10. Ford C-Max

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.