Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Kan alla andra, kan väl jag”

Publicerad: 25 Augusti 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:54

Efter succén med 5:2-appen – nu ska entreprenören och appdrottningen Susanne Birgersdotter förändra spelindustrin. Mindre vapen och fler tjejer som spelar är målet.– Jag tror på min idé och på mig själv. Motgångar borstar jag av mig lätt.


Det började med ett klurigt mattetal. Susanne Birgersdotters dotter kom hem från skolan en dag och beklagade sig över att hon inte kunde multiplikationstabellen. ”Det måste finnas en bra app för det”, tänkte Susanne Birgersdotter, men hon hittade ingen och tog saken i egna händer.

– Kan alla andra, kan väl jag, tänkte jag. Så jag tog reda på hur man gör appar. Jag tog hjälp av folk som visste, hittade programmerare i Ukraina och en designer i Polen. Det var väldigt roligt – och jag var ganska bra på det.

I dag finns appen som Susanne Birgersdotter snickrade ihop vid köksbordet på 12 språk och används i svenska skolor. Det var också starten på hennes nya karriär.

Susannes Birgersdotters affärsidé är att utveckla, designa och leverera de största applikationerna till smartphoneanvändare över hela världen. I dag äger hon flera bolag, bland andra SBMD, SAL Holding, RESP:WN, Sthlm App Lab och Igotcha, och nyligen gick den norske finansmannen Petter Stordalen in som investerare.

Det stora genombrottet inom appvärlden kom för två år sedan med appen 5:2 Hälsodieten. Appen lanserades samma dag som författaren Michael Mosleys bok om den populära 5:2-dieten släpptes på svenska. Tajmingen kunde inte ha varit bättre. I tio dagar låg Susanne Birgersdotters app på förstaplatsen på Appstore.

– Det gav en skjuts uppåt. Jag såg tidigt potentialen i en app. Vi var på löpsedeln fyra gånger på en månad, det var så hett med dieten. Det handlar om bra tajming och bra marknadsföring, säger Susanne Birgersdotter.

Det faktum att hon själv åt enligt metoden och bloggade om det gjorde att hon genast utsågs till expert på dieten och flitigt citerades i medierna.

– Det finns många bra appar och spel som man inte har någon aning om. Det många glömmer är att man måste marknadsföra sig, säger Susanne Birgersdotter.

Nu tar hon nästa steg inom appvärlden och lanserar sitt första spel. Spelet, som går under namnet Igotcha, är gps-koordinerat och tanken är att man ska kunna spela det via sin mobil över hela världen. Kommer man in i en tunnel­banevagn eller en butik ska man kunna hitta nya med­spelare och motspelare på plats.

– Du är spelet, du är din mobil. Det är ett väldigt speciellt spel, det går inte bara ut på att använda vapen, vi vill locka en bredare målgrupp, framför allt tjejer, säger Susanne Birgersdotter, och fortsätter:

– Vad är det som gör att killar spelar mer? Det är rätt intressant. Har det med spelen att göra, eller tiden? Lägger tjejer mer tid på annat? Tittar man på mobilanvändandet så är vi ganska bra på att använda mobilerna. Jag vill göra något som passar alla.

I oktober ska spelet som tar upp all Susanne Birgersdotters tid lanseras. Att komma bort från krigsspelen har varit viktigt. Åsikten om att krigsspel är den typen av spel som konsumenterna vill ha ger hon inte mycket för.

– De har inte koll, de är dåligt pålästa. Jag känner mig inte orolig. Någon måste vara först och jag vill gärna vara med på den nya marknaden.

Nyligen blev hennes företag en del av ”Microsofts cloud platform advisors”, som ett av få utvalda bolag i världen.

– Det känns oerhört roligt. Vi får förhandstillgång till ännu inte släppta tjänster och får vara en aktiv del av det teknikskifte som sker både inom Microsofts molnplattform och inom spelvärlden.

Uppväxten i ”en riktig entreprenörsfamilj”, med en pappa som är egen företagare, gjorde att Susanne Birgersdotter vågade satsa på sina egna idéer, tror hon själv.

– Jag hade inga drömmar om att bli jurist eller läkare, jag visste inte vad jag ville bli. Då förstod jag inte det, men jag tror att det är en del av entreprenörskapet, att inte ha det där exakta utstakade målet. Jag visste att jag ville göra något roligt, något stort, något jag var bra på.

– Det var svårt att hitta något jag var bra på, det tog mig några år, men nu vet jag: bygga bolag, göra appar och hitta nya idéer.

Synen på entreprenörer har också förändrats genom åren, tycker Susanne Birgersdotter.

– Jag tror att entreprenörs­arbetet har blivit mer legitimt som ett riktigt jobb. Förr var det lite flummigt, men man är en ledare.

En av hennes bästa egenskaper är att hon har lätt att borsta av sig motgångar, anser Susanne Birgersdotter. Det behövs. Särskilt i en mansdominerad bransch som spelbranschen.

– Man får inte vara rädd för att misslyckas. Jag har ett starkt psyke och vågar säga vad jag tycker och tänker. Om jag sitter på ett investerarmöte och känner att det inte känns bra, då säger jag det. ”Vi gör så här. Det här är mitt bolag.” Ofta är det jag och flera män, och kvinnor får inte riktigt ta den rollen. De backar och blir överkörda.

– Att ha företag är inte alltid bara lätt, jag jobbar dygnet runt. Men det är så roligt. Jag längtar till jobbet varje dag.

SusanneBirgersdotter

Ålder:

41 år.

Familj:

Gift med Peter, 45. Barnen Elliot, 17, och Filippa, 13. Bonusbarnen Max, 16, och Leia, 13.

Bor:

Duvbo, Sundbyberg.

Tjänar:

Jag klarar mig. (103 700 kronor, inkomståret 2013)

Kör:

Mini Cooper.

Medievanor:

Dagens Media, Veckans Affärer, Dagens Industri, SvD och DN på helgerna. Lyxar mig med Harper’s Bazaar, Vanity Fair och Damernas Värld.

Intressen:

Matlagning av alla dess slag, träna Pilates, läsa böcker och umgås med vänner.

Dold talang:

Trolla fram en middag på ett tomt kylskåp.

Svaghet:

Tenderar att bli lite irriterad när saker inte går som jag vill och planerat för.

Blir glad av:

Vackert väder.

Blir arg av:

Falska människor.

Drömmer om:

Ett hus nära stranden.

Första jobb:

Nordströms och Söner i Gamla Enskede – var kassabiträde.

Drömjobb:

Tror mig ha hittat det, faktiskt, att driva och utveckla bolag.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.