Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Kampen om magen hårdnar

Publicerad: 28 April 2010, 08:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Magen har blivit en miljardindustri. Franska mejerijätten Danone har kapat åt sig en stor del av marknaden – som Arla och Skånemejerier nu vill ta tillbaka.


Förra året investerades 152 miljoner kronor brutto i medier för hälsoprodukter för magen. Danone har, enligt AC Nielsen, 70 procent av marknaden för probiotiska drycker med varumärkena Activia och Actimel, och la på egen hand in 56 miljoner kronor.

– Vårt mål är att skapa ett ordenligt fotfäste på den svenska marknaden, säger Sebastien Mirabel, skandinavisk marknadschef för Danone.

I Danones reklam berättar folk in i kameran hur de har blivit kvitt sina magbesvär. En snabb koll på internet ger vid handen att Danones reklam är illa omtyckt men Sebastien Mirabel ser det inte som ett problem.

– Det sätt vi kommunicerar på har visat sig vara effektivt för att få folk att prova produkterna. Vi fortsätter att trycka på. Det här är en vinnarstrategi.

Skånemejerier har sedan 2006 investerat tungt för Proviva i tv men drog under förra året ner på takten. Investeringen landade ändå på 28 miljoner kronor brutto. Förra veckan byttes manéret där personer med dålig känsla för tajming utbrister ”det känns inte riktigt bra” ut mot ”En bra dag startar i magen”. Det skedde i samband med att företaget lanserade juicer som delsegment inom Proviva.

– Under hösten förra året investerade vi ingenting men nu ska vi köra hårt igen. Det här är en av våra största lanseringar någonsin. Tv och butik blir huvudmedium, säger Anders Ahlström, varumärkesansvarig för Proviva på Skånemejerier. 

Arla har känt av den hårda konkurrensen i mejerihyllan.

– Cultura Probios försäljning har planat ut och Probio shotsen som lanserades 2008 har haft svårt att ta för sig i hyllan, säger Inger Söderlund, pr-chef på Arla.

Förra året investerade Arla 11 miljoner kronor brutto för Cultura Probio. I år får varumärket vila.

– Men nästa år ökar vi synligheten igen. I vilken utsträckning och i vilka medier är ännu inte klart.

De slåss om magen

Medieinvesteringar 2009 (2008)

 

Actimel - Danone

Medieinvesteringar: 31 (32) miljoner kronor brutto.

 

Activia - Danone

Medieinvesteringar: 25 (0) miljoner kronor brutto.

 

Proviva - Skånemejerier

Medieinvesteringar: 28 (37) miljoner kronor brutto.

 

Verum Hälsofil - Norrmejerier

Medieinvesteringar: 15 (17) miljoner kronor brutto.

 

Cultura Probio - Arla

Medieinvesteringar: 11 (11) miljoner kronor brutto.

 

Imodium

Medieinvesteringar: 22 (7) miljoner kronor brutto.

 

Imogaze

Medieinvesteringar: 4 (6) miljoner kronor brutto.

 

Samarin

Medieinvesteringar: 0 (1) miljoner kronor brutto

 

Källa: Sifo reklammätningar

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.