Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Kalles Kaviar lanserar tävlings-app

Publicerad: 13 Oktober 2010, 08:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:35

Kalles Kaviar uppmanar svenska folket att plåta sin egen tub med Sverige. Vinsten: att få ta plats i Kalles gula kalufs på tuberna i vår.


Ämnen i artikeln:

CP B EuropeCrispin Porter Bogusky

Kalles Kaviar är på offensiven i höst. I en butikskampanj, signerad SRC, har Abba Seafood bytt ut den klassiska tuben mot illustrationer med älgar, kronor och kurbits. Nu förlängs kampanjen med en smartphone-applikation och specialdesignade utomhustavlor från CP+B Europe.

– Uppdraget var att förtydliga bandet mellan Kalles Kaviar och Sverige och förlänga butikskampanjen. Vi utgick från taglinen ”En tub Sverige” och kom fram till att mobilt var en spännande väg att gå. Där är trängseln inte lika stor, säger Johan Kruse, kundansvarig för Kalles Kaviar på CP+B Europe.

Mobil-appen lägger till ett konturfilter med en Kalles-tub i mobilkameran. Tävlingsdeltagarna ska sedan ta sin bild av en tub Sverige genom det.

Den släpps för Iphone och Android. Det blir även en mindre utomhuskampanj i storstäderna med genomskinliga tavlor som har samma utformning som filtret. Tävlingen ska marknadsföras i sociala medier. Den pågår till november och vinnaren utses av en jury. Det segrande motivet trycks på en omgång tuber i vår.

– Det stora priset och äran är att få designa och se sitt ansikte på Kalles-tuberna i butikerna, säger Johan Kruse.

För några år sedan fick Kalles Kaviar en hel del uppmärksamhet för sina digitala kampanjer. Det här är ett sätt att återerövra en digitalt aktiv målgrupp.

– Det är ett experiment. Jag har inte sett mobil-appar som är rena tävlingar tidigare, säger Johan Kruse.

Uppdragsgivare Abba Seafood: Jenny Smith?, Maria Holmquist

Arbetsgrupp CP+B Europe: Gustav Martner (cd), ?Johan Kruse (kundansvarig), ?Alexandra Moberg (content manager) Nika Hellström/?Martin Jon Adolfsson/Gustaf Jonsson (Creative), ?Aryanti Ingelliem (designer), ?Petter Brink (final art), Sara Johansson (printproducent), Mikael Lindqvist (digital producent), ?Marcus Åslund (technical director), ?Viktor Larsson (mobile director), Rassol Raissi (mobilutvecklare).

 

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.