Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Kalle får nytt utseende

Publicerad: 1 september 2010, 06:27
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:40

Kalles Kaviar får fem nya utseenden signerade retailbyrån SRC.


För att aktivera Kalles Kaviar i butik har man valt att leka med utseendet på tuberna. Under devisen ”En tub Sverige” pryds tuberna med Sverigetypiska symboler som kronor, älgar och kurbitsmönster.

– Det är svårt att hitta något svenskare än Kalles Kaviar – Kalles är nästa en ikon. Idén handlar om hur vi kan förverkliga Sverige på tuberna, säger Richard Sverkersten, projektledare på SRC.

Fem olika mönster har tagits fram.

– Förhoppningsvis får vi effekten att man vill ha fler än en tub.

I butik blir det även hyllvippor och Kalles-brandade kylskåp. Dessutom genomförs en tävling där konsumenter kan designa sin egen Kallestub. Det vinnande bidraget lanseras under det första kvartalet 2011. Tävlingen sker på webben där SRC har tagit fram en tävlingssajt.

I början av september distribueras tuberna ut i butik och två veckor senare går tävlingssajten upp. Kampanjen pågår till och med november.

Kalles Kaviar ska även sponsra ”Bonde söker fru” i TV4 under hösten.

Mediebyrå är OMD.

Arbetsgrupp SRC

Mia Göransson, copywriter; Hanna Sundén, art director; Emelie Rendahl, grafisk designer; Anki Sandström, produktionsledare; Richard Sverkersten, projektledare.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev