Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Jung utökar satsning på sponsring

Publicerad: 20 Januari 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:16

Pr-byrån Jung Relations startar ett nytt affärsområde – inom sponsring.


Ämnen i artikeln:

JungSvenska Spel

Efter ett antal framgångsrika pr-kampanjer kring sina kunders sponsorskap, har Jung beslutat att utöka sitt erbjudande inom sponsring.

Nu startas ett nytt affärsområde under ledning av Joel Pallvik, strategisk rådgivare på Jung, som tidigare bland annat jobbat mycket med spelbolaget Unibets sponsring.

– Många sponsorer brottas än i dag med aktiveringen av sitt sponsorskap. Vi ser att en tydlig pr-aktivering av ett sponsorinitiativ ger effekt, och blir extra intressant i en tid när reklamtröttheten ökar, säger Joel Pallvik.

– Pr-byråerna har mer eller mindre spelat andra eller tredje fiol när det kommer till sponsringsfrågor. Det ska vi ändra på, fortsätter han.

Svenska annonsörer lade 6,5 miljarder kronor på sponsring under 2013, enligt Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, vilket innebär att sponsring står för 10 procent av de totala medieinvesteringarna i Sverige.

– Men fortfarande är det många som framför allt ser på sponsring som exponering av sitt varumärke. Bra sponsring handlar inte om att synas utan om att göra. Vi vill gå från association till relation genom smarta och okonventionella aktiveringar som har pr i sitt dna.

– Vi ställer oss frågan hur man som sponsor kan gå från att vara en del av sammanhanget, till att bli sammanhanget.

Jung kommer inte att ägna sig åt rättighetsförhandlingar eller att koppla ihop annonsörer och rättighetsinnehavare. Fokus blir istället att hitta pr-driven aktivering på annonsörernas befintliga sponsorskap, i första hand för byråns befintliga kunder.

– Det vi de facto gör är att vi formaliserar erbjudandet och analyserar sponsorstrategier, för att sedan lägga till en strategi för aktiveringen av sponsorskapet, säger Joel Pallvik.

Hittills har Jung gjort kampanjer kring bland annat Svenska Spels sponsring av junior-VM i hockey, Svenska Spels ungdomssponsringsprojekt Gräsroten, och löputmaningen Adidas Tribes.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

JungSvenska Spel

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.