Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Julen slutsåld – i oktober

Publicerad: 5 december 2012, 07:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:01

Redan i oktober var Clear Channels digitala utomhusskyltar för december slutsålda, men bland de analoga skyltarna finns lite utrymme kvar. Även konkurrenten JCDecaux är slutsålda i jul.


Ämnen i artikeln:

Clear ChannelJCDecaux

Clear Channel drog igång sin satsning på digitala utomhusskyltar förra hösten. I år har man fördubblat försäljningen, berättar försäljningschefen Alexis Logothetis. Redan i början av oktober var alla utrymmen full­bokade.

– Förra december var vi hyfsat nystartade, men jag är lite förvånad över att vi sålde slut så snabbt i år. De flesta har köpt vår vanliga standardpaketering, säger han.

Även JCDecaux reklam­ut­rymme är fullbokat i december.

– Juletid är peaken för oss och alla format går bra, säger försäljningschefen Lotta Hänsel.

Trots att reklammarknaden totalt saktar ned, är hon nöjd med försäljningsläget inför början av nästa år.

Förväntningarna på det nya formatet Bigsize HD, med bakbelysta tygvepor som ersätter de tidigare fastklistrade, är höga.

– Det ser bättre ut än vad det gjorde inför 2012. Vi räknar med att kunna uppnå våra mål trots att marknaden är mer avvaktande nu.

Intäkterna kommer dock att minska nästa år, eftersom JCDecau­x förlorat reklamaffären på Arlanda och Bromma till flygplatsernas ägare Svedavia. Förra året omsatte bolaget 365 miljoner kronor.

Alexis Logothetis räknar med att öka försäljningen på digitala utomhusskyltar med hela 10 procent nästa år. Detta trots att IRM spår en nolltillväxt för utomhus 2013, och med ett tredje kvartal då utomhus backade med 12 procent i ryggen.

– Oavsett hur marknaden går tror jag att digitalt utomhus kommer att öka. Vi erbjuder flexibla lösningar där man kan vara dagsaktuell. Jag tror att vi kommer att ta främst från morgon- och kvällspress, men även lokal-tv, säger han.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Clear ChannelJCDecaux

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.