Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Journalist med affärstänk

Publicerad: 16 Februari 2011, 07:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:21

Metrochefen Per Mikael Jensen är journalist – men mest affärsman. Han ser dock inte motsättningen mellan de två. "Jag tycker fler journalister borde tänka kommersiellt", säger han.


När Dagens Media träffar den hyfsat nyblivne stockholmaren – som varje dag cyklar från Regeringsgatan till jobbet på Ringvägen – har har hans företag för första gången redovisat svarta siffror. Och det beror inte bara på den glödheta konjunkturen, säger han bestämt.  

– Det är en kombination av många saker. Vi drar nytta av några tuffa beslut som vi tog år 2009, vi stänger på flera marknader i södra Europa. Hade vi fortfarande varit där hade det varit katastrof. Jag kan tyvärr inte säga att det handlar om ett genis verk, det handlar om hårt arbete.

Samt stora besparingar, naturligtvis. Huvudkontoret har flyttats till Stockholm – och nyligen bantades den med tre tjänster, vilket innebär minskade kostnader på nästan 3 miljoner euro.

Dessutom börjar annonspengarna trilla in från webben.

– Ja, äntligen gör vi något rätt på den digitala sidan, där vi inte direkt varit först på bollen.

Om fem år ska hälften av alla intäkter hämtas från webben. I år kommer runt var tionde annonskrona i Sverige från nätet, tror han.

Aftonbladet har 5,5 miljoner unika besökare i veckan och enorma resurser. Varför ska man gå in på metro.se?

– För att nyheter ligger i vårt dna, att ha en sajt utan nyheter skulle vara som att en bagare inte har bröd.  Men det är inte där vi ska tjäna pengar, där ska vi minimera förlusterna.

Istället ska pengarna komma från nischsajter, som Metro köper upp eller startar själva.

– Vi är försiktiga av oss, men jag tittar på två-tre möjliga köp varje vecka.

Metro för en tudelad kamp. Kapen om läsarnas tid för man kanske mer mot Iphones och gratis wifi, medan annonsfajten fortfarande står mot Dagens Nyheter.

– Våra undersökningar visar dock att folk fortfarande läser tidning, trots konkurrens från mobilen. Men vi slåss inte mot Facebook och Google om annonspengarna, även om det kommer att förändras.

– Om du tittar i din mobil är du kocken, du bestämmer själv vad du ska laga. Men om du läser en tidning går du till en restaurang, någon annan har lagat maten. Så länge vi fortsätter vara intressanta klarar vi det.

Metro har den senaste tiden lanserat appar för mobiler, men i Sverige blir det ingen Ipad-app. I alla fall inte nu.

– Vi ser inga pengar i det just nu. Vi har fortfarande fler läsare om dagen än antalet sålda Ipads. Själv har jag gett min Ipad till min dotter.

Du har genom hela intervjun betonat din journalistiska bakgrund. Är du journalist eller affärsman?

– Affärsman. Dock ser jag inte motsättningen, fler journalister borde tänka kommersiellt, tycker jag. Men jag har en stor passion för journalistiken.

Ok. Hur bra är Metro som journalistisk produkt då?

– Som tur är behöver jag inte bedöma det. Det gör våra läsare. Men Metro är en extremt välredigerad tidning som ger dig en bra överblick om vad som hände i världen igår och vad som händer imorgon.

De flesta tidningar har en publicisitik idé, en raison d’etre. Vad är er?

– Jag är journalist och jag respekterar att man kan se en skillnad på Dagens Nyheter och Aftonbladet. Men jag tycker att det är en stor fördel att vara oberoende och objektiva, alla kan läsa oss, säger Per Mikael Jensen.

Hur länge kommer du vara vd för Metro?

– Det är upp till styrelsen. Jag älskar mitt jobb, det gör jag verkligen, och jag vill göra Metro framgångsrikt.

Och sen då? Vad är planen? Bygga upp Metro och sedan sälja det?

– Min plan är att utveckla affären. Sedan får aktieägarna bestämma. Men jag känner starkt för Metro. Jag hoppas att du om tre år kommer att titta på Metro och säga, det där är faktiskt en väldigt bra utveckling.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.