Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Jonas Sjögren, SBS Media: ”Målgruppsdefinition är en outnyttjad skatt”

Publicerad: 14 Mars 2012, 07:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

SBS Media Groups vd Jonas Sjögren konstaterar att utvecklingen med rörlig bild på nätet har spelat tv-bolagen i händerna.


Ämnen i artikeln:

SBS

Vad får branschens struktur­omvandling för konsekvenser för er?

– Utvecklingen med rörlig bild på webben har ju spelat oss i händerna, det är ju vår hemmaplan. Online-affären är fortfarande liten, omkring 50 miljoner kronor, men börjar bli en riktig affär. Det är viktigt att behandla den som det. Det är väldigt lätt annars att säga: ”Skit i det där, det är bara 10 miljoner.”

– Det vore väldigt trångsynt att inte se att en del av det linjära tittandet kommer att förflyttas online. Frågan är hur vi ska tjäna pengar på det.

Ja, hur ska ni lyckas med det?

– För första gången kan vi etablera direktkontakt med tittaren. Det ska vi utnyttja. Tv-mediet är inte färdigutvecklat när det gäller målgruppsdefinition. Här finns en outnyttjad skatt.

Hur ser du på er bemanning?

– Utvecklingen kommer kräva att vi processar stora mängder data om slutanvändarna, då handlar det inte längre om att läsa ett mejl från MMS, det kan ju vem som helst göra. Vi måste bli mycket bättre på att lära känna slutkunden.

Vad står högst på din agenda 2012?

– Fokus på tillväxt, när det gäller tittare och lyssnare. Och få till ett bättre samarbete med Finland.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SBS

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.