Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Jonas Bonnier, Bonnier: ”2012 sätter vi ned foten”

Publicerad: 14 Mars 2012, 07:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

Bonniers koncernchef Jonas Bonnier konstaterar att det sker en ökad mångfald av både nischmedia och massmedia.


Ämnen i artikeln:

Bonnier

Hur påverkas er affärsmodell?

– Utan tvekan leder digitaliseringen till en ökad mångfald av nischmedia – och massmedia. Tidigare trodde vi att fragmentiseringen skulle ske på bekostnad av massmedia. Men, nu ser vi att det inte alls är så. Fortfarande vill två miljoner människor se ”Så mycket bättre”.

Vad får det för konsekvens för er?

– Jag tror att nationella medier kommer att ha fortsatt stark ställning. Men, det är inte där som tillväxten kommer att ske. Istället är det inom de globala medierna som vi kommer att se tillväxt, det gäller alltså att skaffa sig en sån position.

Hur ska ni göra, mer konkret?

– Alltså, om man inte tror på det man gör så ska man ju raskt se till att göra något annat. Jag tror förstås på allt vi gör.

– För tio år sen sa alla att böcker är stendött. I dag står bokmarknaden extremt väl rustad. För fem år sen dömde alla ut dagstidningen. Nu skriver aktieanalytiker i USA att pay-walls fungerar, att det finns en stark framtid.

– Dagens stora frågetecken är magasinens överlevnad. Och jag skulle säga att vi ibland är väl snabba med att döma ut och dödförklara.

Behöver ni ny kompetens?

– Svaret brukar ju bli att ”nu måste vi ställa om”. Men jag är inte så säker på det. Vår kärnkompetens kommer alltid att vara att välja – vad som är bra och vad som är dåligt, förmågan till redaktörskap.

– Sen behöver vi specialistkompetens, men det är inte säkert att vi behöver ha den inom koncernen.

Vad står högst på din agenda 2012?

– Långsiktigt tycker jag att det har varit svårbedömt, men känner nu att det börjar bli lättare att avläsa läget. Så, 2012 är året då vi ska sätta ned foten rejält och staka ut en tydlig strategi för hur Bonnier ska utvecklas.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Bonnier

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.