Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Joachim Nordlind: ”Det skär i hjärtat”

Tv-året har präglats av kaos, missnöjda annonsörer och översålda kanaler. För Dagens Medias läsare ger MTG TV:s Joachim Nordlind sin julbekännelse – och sina nyårslöften.


Publicerad 2010-12-22 09:53
Uppdaterad 2015-12-06 15:27

Ämnen i artikeln:

MTG TV

Dela artikeln:

– Vi måste återskapa förtroendet för tv-marknaden och för oss som leverantör, säger han.

När Dagens Media träffar MTG:s försäljningsdirektör Joachim Nordlind skräder han inte orden om sitt eget mediums misslyckande under året.

Säljare som han är, drillad i MTG-kulturen under fyra år, ser Joachim inte bara de extramiljoner som rullat in under återhämtningens 2010 – utan även alla sköna pengar som gått förlorade.

– Det skär i hjärtat, det fanns så mycket mer att hämta, säger han.

Den 17 februari publicerade Dagens Media den första artikeln om vad som senare kort och gott skulle kallas för tv-kaoset. TV4, Kanal 5 och MTG TV var alla tagna på sängen. De hade underskattat kraften i konjunkturvändningen och snålat för mycket med programbudgeten. Tittarlagret tog helt enkelt slut. Säljarna hade inget att sälja.

Riktigt illa blev det när Dagensmedia.se avslöjade att flera viktiga årsavtalskunder inte fick den reklamtid som de garanterats via avtal.

Samma annonsörer som MTG TV:s säljare nu möter i förhandlingarna om nästa års avtal.

– Det absolut mest prioriterade för oss nu är att återskapa förtroendet för tv-marknaden och oss som leverantör hos avtalskunderna, säger Joachim Nordlind, som dock inte håller med om att kanalen skulle ha snålat:

– Den samlade tv-tablån har aldrig varit mer påkostad än vad den är just nu.

Han ser tillbaka på 2010 som ett misslyckande för hela branschen.

– Jag får höra från kunderna att vi har klarat detta bäst. Men ingen kan vara nöjd om man har haft problem att leverera, vi har misslyckats i branschen. Att även andra har misslyckats är en klen tröst.

Ett antal åtgärder ska nu säkra att MTG TV inte hamnar i samma

situation under 2011.

• Priserna höjs kraftigt.

•?Andelen reklamtid som binds i årsavtal begränsas.

• Kunder som går över taket i årsavtalet får inte fortsätta att köpa

på samma villkor. Istället blir det en ny förhandling.

• Utbudet, i form av säljbara ratings, ska ökas genom högre kvalitet på programmen, samt tidigare säsongsstart.

Dessutom ska MTG TV ha kampanjplanerare på plats även på helgerna, för att optimera hur tittarlagret används.

– Vi hoppas också kunna optimera vårt tittarlager ännu mer.

Joachim Nordlinds nyårslöfte är att åtgärderna sammantaget ska garantera att årsavtalskunderna får sitt, och att skapa en ”välfungerande ad hoc-marknad”.

– Ambitionen är att sätta en säkrare och bättre process både för oss och för annonsörerna. Vi ska bli bättre på att prognostisera för att inte hamna i samma situation som vi gjort i år, där vi tenderat att sälja mer än vad utbudet har kunnat leverera.

2011 ska även annonsformaten för webb-tv, som snart väntas få en gemensam mätvaluta från MMS, utvecklas.

– Nästa steg blir att komma med produkter som mer tar tillvara de unika möjligheter som nätet erbjuder. Det är ett område där vi behöver uppfinna nya format.

Ett exempel kan vara klickbara produkter i programmen.

– Webb-tv har verkligen etablerat sig som kanal, och annonsörerna ser det som en premiummiljö.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.