Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

JCDecaux: ”Vi har fördubblat försäljningen”

Publicerad: 29 April 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:39

JCDecaux har mer än fördubblat sin försäljning av innerbelysta LED-stortavlor vid de stora trafiklederna på ett år.


För ett år sedan lanserade JCDecaux den nya storformatsprodukten Bigsize HD. I dag har företaget ett tjugotal innerbelysta 38 kvadratmeter stora tavlor längs trafikleder i Storstockholm, Storgöteborg och Stormalmö.

– Vi har mer än fördubblat försäljningen på dem, när man räknar bort valet. Vi är slutsålda till vecka 20. Det är kul att vi har fått sådan positiv feedback, framför allt bilkunderna gillar dem skarpt, säger Magnus Heljeberg, vd på JCDecaux.

På grund av det ökade trycket från annonsörerna väljer JCDecau­x nu att bygga ut serien med fler stortavlor.

– Kunderna gillar större format. Man vill ha större format, LED och miljövänligt.

Liksom konkurrenten Clear Channel ser Magnus Heljeberg det ökade användandet av smartphones som något positivt för utomhusbranschen.

– Så fort du är utomhus måste du ta uppmärksamheten från telefonen, om du vill undvika att bli påkörd. Tittar du upp finns utomhusreklamen där. Möjligheten att koppla ihop utomhus med mobilen finns redan i dag, det gäller bara att ha en smart kreativ lösning. Oavsett om det är digitalt eller inte är nyckeln enkelhet.

JCDecaux, som liksom konkurrenten Clear Channel redovisar sin ekonomi i två bolag, hade en omsättning på 242 miljoner kronor i det ena bolaget under 2012. I det andra bolaget var siffran 94 miljoner kronor.

2014 har börjat starkt, enligt Magnus Heljeberg.

– Vi går plus i år, förmodligen tvåsiffrigt i procent, men det är väldigt ryckigt. Vi har alltid en fördel av att det är val, men det handlar inte bara om valet, vi har ett starkt q2.

LÄS OCKSÅ:

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.