Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

JC bygger digital lekplats

Publicerad: 26 Augusti 2009, 14:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

Efter en rekordtung inledning på året ökade klädförsäljningen i både juni och juli. Det har fått klädkedjorna att våga sig på en försiktig optimism inför hösten.


– Våra första höstvaror har mottagits väl. Vi startar hösten med bättre självförtroende och känner att vi mer och mer hittar rätt med vårt mode, säger Lindex marknadschef Johan Hallin.

För Karl-Johan Bogefors, nytillträdd kreativ chef på krisdrabbade RNB-företaget JC, är det upp till bevis i höst.

Även han tycker att läget ser ljusare ut.

– Det senaste året har JC jobbat jättehårt med organisationen och sortimentet och har nu ett ungt och bra sortiment med tyngdpunkten på jeans. Nu är det dags att koppla på kommunikation, säger Karl-Johan Bogefors.

I somras började JC samarbeta med Great Works, som ska göra all kommunikation tillsammans med JC:s inhousebyrå, filmproduktionsbolaget Ensrettet och fotografen Patrick Sehlstedt.

Just nu, inför skolstarten, pågår höstens första utomhuskampanj från JC i hela landet. Bilderna är tagna av Patrick Sehlstedt och ska ge en vink om det ”upprensade och tydliga uttryck” som Karl-Johan Bogefors är ute efter i kommunikationen.

Men den viktigaste kanalen blir den nya hemsidan som släpps nästa vecka.

Klara Svensson från Pause.se har rekryterats som redaktör för nya JC.se.

– Vi skapar en helt ny digital plattform som ska bli en underhållningsplats på nätet, och omfatta allt som har med jeans och mode att göra. Idén är att sidan aldrig ska bli klar, utan ständigt kännas ny, inspirerande och rastlös, säger Karl-Johan Bogefors.

Även JC:s butiker ska få ett ansiktslyft, med start i någon av Stockholmsbutikerna, som ska få ett nytt manér under hösten.

Hösten är den viktigaste perioden för modeföretagen.

– Det här är årets stora modehöjdpunkt. Efter sommaren har kunderna höga förväntningar på modet, kläderna hamnar i fokus igen, säger Johan Hallin på Lindex.

Till skillnad från flera av konkurrenterna har Lindex inte minskat sina medienärvaro under våren. Enligt marknadschefen Johan Hallin finns det heller inga planer på några stora förändringar i mediebudgeten i höst.

Lindex drar igång sin första stora höstkampanj med dammode i slutet av september.

Tv, utomhus och webb blir huvudkanaler, och som tidigare är modellen Caroline Winberg huvudperson i reklamen. Kampanjen utspelar sig på en tågstation, temat är ”Fashion Report No limits”.

– För oss är den personliga stilen det viktigaste i höst. I kommunikationen visar vi att det inte finns några begränsningar, och blandar blankt och matt, rock och romantik, hårt och skört, säger Johan Hallin.

Hittills i år har flera av de stora klädkedjorna minskat sin närvaro i traditionella medier. Inte minst i tv. Företag som Dressmann, H&M och MQ gjorde betydligt mindre tv-reklam det första halvåret jämfört med samma period året före.

Enligt Karl-Johan Bogefors finns tv inte med i JC:s medieplan för 

hösten.

Några som synts desto mer i tv det första halvåret är webbshopparna 

Nelly.com och Bubbleroom.se. Den senare spenderade nästan 30 miljoner kronor brutto på tv under våren, enligt Sifos reklammätningar, och är därmed en av de största modeannonsörerna hittills i år.

Strategin är oförändrad inför hösten.

– Effekten är väldigt bra och vi ökar varje månad. Tv har överlägsen effekt och ger väldigt mycket, säger vd:n Svante Tegnér.

Bubbleroom ger även ut egna tidningen Bubbleroom Magazine, vars andra nummer kommer i oktober.

– Vi har en hel del webbapplikationer, exempelvis vår egen bloggtopplista som ger fyra miljoner exponeringar per dag, säger Svante Tegnér.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.