Jättarna stänger ute gratisläsarna

Allt fler internationella mediesajter inför betalväggar. Men de svenska medierna avvaktar.- Räckvidden är för viktig, säger Anna Serner, vd på Tidningsutgivarna.

I dag finns det nästan lika många sätt att ta betalt på webben som det finns mediesajter som tar betalt.

Senast ut är brittiska The Times och Sunday Times, som låst in allt material. Tillgång till sajten kostar 1 pund om dagen eller 2 pund i veckan.

Så långt kommer troligen inte de svenska nyhetsmedierna att gå. Räckvidden är för viktig för annonsaffären. The Times ledning räknar med att tappa minst 90 procent av besökarna på grund av betalningsmodellen.

- Nyhetssajterna i Sverige har betydande annonsaffärer, till skillnad från The Times som nästan inte har några annonser på sajten. De har inte lika mycket att förlora på tappade läsare. Skulle Aftonbladet.se göra som The Times skulle vi förlora ofantligt mycket pengar, säger Elsa Falk, kommersiell redaktionschef på Aftonbladet.se.

Just den stora marknaden för displayannonser är en del av förklaringen till varför få svenska sajter har infört betalningsväggar. Utöver Aftonbladet Plus finns det få exempel, även om många sajter - däribland Dagensmedia.se - har en del exklusivt material för tidningsprenumeranter.

- Dagstidningarnas långsiktiga upplagetapp går så pass långsamt. Det finns ingen anledning till panik, säger Anna Serner, vd på Tidningsutgivarna.

Svenska nyhetsmedier följer dock de internationella försöken noga.

- Många prövar sig fram just nu. Vissa modeller kommer att lyckas och andra inte, och så småningom kommer det troligen att utvecklas någon form av standard, säger Elsa Falk.

En likriktning av betalningsmodellerna skulle göra det lättare att ändra besökarnas beteende, och få dem att acceptera att betala för en del av materialet. Redan i dag är läsarnas förståelse för att medierna vill ha betalt större än för några år sedan.

- Det märker vi i våra fokusgrupper. Men det är ett stort steg från att acceptera att en sajt vill ta betalt, till att faktiskt köpa, säger Elsa Falk.

Själv tycker hon att det är intressant hur tv-distributörer som Boxer och Comhem på relativt kort tid lyckades få svenskarna att acceptera att betala för tv-kanaler.

- Vi kan alla lära oss av hur tv-kanalerna paketeras och marknadsförs.

Det pågår inga gemensamma branschprojekt om betalningsmodeller. TU tar gärna på sig samordningen av ett sådant projekt, men det måste ske på mediernas initiativ, säger Anna Serner.

Hon tror att intresset är störst bland lokaltidningarna.

- För sajter som Dn.se och Svd.se är räckvidden oerhört viktig. De är mer inne på att tjäna pengar på tilläggstjänster än på betalväggar, säger Anna Serner.

Så tar sajterna betalt på nätet

NYtimes.com

• Unika besökare per månad: 17,2 miljoner (mars 2009, enligt Nielsen)

• Ägare: The New York Times Company

• Nytimes.com börjar ta betalt vid årsskiftet. Varje besökare får läsa ett antal artiklar gratis per månad, men efter en viss gräns tillkommer en avgift som ger tillgång till allt material. Hur mycket är inte officiellt ännu. Tidningsprenumeranter får fri tillgång till hela sajten.

• Nytimes.com börjar ta betalt vid årsskiftet. Varje besökare får läsa ett antal artiklar gratis per månad, men efter en viss gräns tillkommer en avgift som ger tillgång till allt material. Hur mycket är inte officiellt ännu. Tidningsprenumeranter får fri tillgång till hela sajten.

FT.com

• Unika besökare per månad: 11,4 miljoner (mars 2009, enligt ABCe)

• Ägare: Pearson PLC

• Financial Times började ta betalt för FT.com redan 2002. Registrerade medlemmar får läsa tio artiklar i månaden gratis. Prenumeration på sajten kostar 3,59 euro per vecka för standard och 6,99 euro för allt material plus extratjänster. Sedan förra året kan man även betala en mindre summa för enstaka artiklar.

WSJ.com

• Unika besökare per månad: drygt 20 miljoner, varav drygt 1 miljon betalande (enligt News Corp)

• Ägare: News Corporation

• Wall Street Journal tar betalt för det mesta innehållet på wsj.com, medan andra är gratis. En webbprenumeration kostar 1,99 dollar per vecka. Tidningsprenumeranter får fri tillgång till sajten.

Economist.com

• Unika besökare per månad: 3,5 miljoner (maj-juli 2009, enligt IBM Surfaid)

• Ägare: The Economist Group

• Economist.com låter tidningsprenumeranterna få tillgång till exklusivt material på sajten, men har ingen betalningsmodell endast för webben.

Rollingstone.com

• Unika besökare per månad: 4,5 miljoner (mars 2010, enligt Google Analytics)

• Ägare: Wenner Media LLC

• Rolling Stone Magazine lade nyligen ut hela sitt 43-åriga tidningsarkiv på rollingstone.com mot betalning. Nyhetsmaterial på sajten är fortfarande gratis men tidningsartiklarna kostar, 3,95 dollar i månaden eller 29,99 dollar per år.

Thetimes.co.uk

• Unika besökare per månad: ej tillgängligt, lanserades i juni 2010 (gratissajten Timesonline.co.uk hade 20,4 miljoner besökare i januari 2010, enligt ABCe)

• Ägare: News Corporation

• Brittiska thetimes.co.uk och sundaytimes.co.uk har gjort om sajterna och tar betalt för allt från och med juni. Satsar på analyser, fördjupningar och rörligt material för att läsarna ska vara villiga att betala 1 pund om dagen eller 2 pund i veckan.

Publicerad 2010-06-09 08.35Uppdaterad 2015-12-06 15.48

Dela artikeln: