Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Jan Helin: ”Försöker förstå vad RO menar”

Publicerad: 26 Maj 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:00

Aftonbladet toppar listan över medierna som fälls för smygreklam.Det visar Dagens Medias granskning av RO:s fällningar.– Det är något av en gåta för mig, säger Jan Helin, publisher på Aftonbladet.


Enligt marknadsföringslagen ska all reklam annonsmärkas. Bristande annonsmärkning kan även prövas av Reklamombudsmannen, RO.

I RO:s fällningar klandras både annonsören och medieföretaget.

Dagens Medias sammanställning av samtliga fällningar sedan 2009 visar att Aftonbladet sticker ut rejält bland medierna, med 17 fällningar för bristande reklamidentifiering. Samtliga gäller publiceringa­r på webben.

I klartext betyder det att Aftonbladet, enligt RO, har ägnat sig åt smygreklam som riskerar att lura läsarna.

Tvåan på listan, Svenska Dagbladet och Metro, har som jämförelse tre fällningar vardera.

Jan Helin har tidigare kallat de många fällningarna för en ”kampanj från RO”.

– Det är en upplevelse jag har som inte behöver vara riktig, men den kommer sig av att jag är av uppfattningen att vår uppmärkning är minst lika tydlig som andra mediers i kombination med att RO ofta vill debattera och exemplifiera med Aftonbladet, säger Jan Helin.

Han ser Aftonbladets storlek på webben som en tänkbar förklaring till att tidningen anmäls och fälls mer än konkurrenterna.

Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig förnekar bestämt att det skulle finnas någon kampanj från RO mot Aftonbladet.

– Det uttalandet får stå för honom. Vi driver inte kampanj, utan prövar anmälningar som kommer in. Reklam ska se ut som reklam, och kravet är extra högt ställt när den finns i redaktionell miljö, då ska det omedelbart framgå att det är reklam, säger hon, och fortsätter:

– Reklam ska inte se ut som redaktionellt innehåll. Det är bakgrunden till att Aftonbladet vid ett antal tillfällen fällts av Reklamombudsmannens opinionsnämnd.

Aftonbladet är den nyhetssajt i Sverige som har allra högst trafik, ofta över fem miljoner unika webbläsare i veckan. Förstasidan kan användas som ett kraftfullt nav i Schibsteds ekosystem för digitala tjänster.

Merparten av fällningarna rör fall där Aftonbladet.se har använts för att driva trafik till sajter inom Schibsted-koncernen eller Aftonbladets egna underverksamheter.

Annonser, puffar och artiklar om exempelvis Compricer, Destination.se, Viktklubb.se. Mobilio.se finns bland fällningarna.

I flera fall har Aftonbladet medgett brister. Undersajten ”Spara smart” som gjordes i samarbete med Compricer plockades helt ned för att det kommersiella samarbetet var otydligt.

För Mobilio, som säljer mobiler och abonnemang, puffade Aftonbladet helt utan annonsmärkning. Vad som såg ut att vara en puff för en redaktionell artikel på förstasidan ledde besökaren in till Mobilios sajt och en ”VIP-kö” till Iphone 6.

Aftonbladets svar var att tidningen ”sett över” puffarna, och infört annonsmärkning.

Samma sak gäller i andra fall, exempelvis en puff för Destination.se, där Aftonbladet hänvisat till att den saknade annonsmärkningen var ett misstag.

I december 2014 fälldes en puff för den egna shoppingsajten ”The You Way”, som hade annonsmärkning. Men då den var för lik övriga redaktionella puffar fälldes den ändå.

En artikel om gratis Formel 1 på Viaplay fälldes på grund av en länk som ledde direkt till Viaplays registreringssida. Aftonbladet hävdade att det hela var en helt vanlig artikel som ”hade ett konsumentupplysande syfte”.

– Någon eller några av fällningarna upplever jag som rena missförstånd. Till exempel har vi blivit fällda för en länk till en aktör som vi inte har någon som helst kommersiell relation med, det var en vanlig redaktionell länk till en ur­sprungs­källa, men RO valde att fälla ändå eller förstod inte, säger Jan Helin.

Vad innebär fällningarna för Aftonbladets tro­värdighet?

– Vi har inte fått några reaktioner på detta från vare sig partners eller läsare, så det är svårt att svara på.

Vad tar ni till er av RO:s fällningar?

– Vi går igenom dem och försöker förstå vad de menar. Det är inte alltid glasklart, även om grundfrågan är mycket viktig för oss: att tydligt tala om för läsaren vad som är redaktionellt innehåll och vad som är innehåll producerat tillsammans med en partner eller ren annonsering. I några fall har RO pekat på saker där vi brustit, då går vi igenom varför det blivit så och hur vi kan bli bättre.

Aftonbladet i topp

Listan innehåller samtliga medieföretag som fällts för bristande reklamidentifiering tre gånger eller fler av RO, från starten 2009 till och med ­ den 20 maj 2015.

Statistiken bygger på RO:s öppna databas där alla fällningar publiceras löpande.

Antal fällningar

Aftonbladet 17

Metro 3

Svenska Dagbladet 3

Medierna

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.