Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Jag vill inte bli ett alibi – ska inte knyta skorna åt andra”

Publicerad: 29 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:50

Teknikfreaket Michael Kazarnowicz blev innovationschef på Pronto strax före sommaren.Hans mål är att kunna avskaffa sig själv.– Vi står inför ett stort förändringsarbete, säger han.


Han presenterar sig som en ”Digital MacGyver” och en ”Cyborg v0.9” på Twitter.

Än så länge består den digitala experten Michael Kazarnowicz, till skillnad från en äkta cyborg, till största delen av kött och blod.

Under hans hud sitter dock ett inopererat NFC-chip, en liten bit teknologi som i teorin låter Michael Kazarnowicz kommunicera med andra apparater.

Potentiellt skulle du kunna styra ditt smarta hem med ett NFC-chip under huden, eller betala när du handlar mjölk i affären.

– Än så länge finns liten praktisk anledning att ha det, men jag gillar tanken, säger Michael Kaz­ar­nowicz.

Han är sedan början av sommaren innovationschef på Pronto, en byrå som liksom många andra inte längre kallar sig pr-byrå utan går under benämningen digital kommunikationsbyrå.

Titeln förpliktigar, konstaterar Michael Kazarnowicz, som även inser att den kan uppfattas som flummig.

Hur många kan, med handen på hjärtat, säga att de förstod vidden av den förändring som skulle ske när Apple visade sin första Iphone 2007?

Michael Kazarnowicz ser det som sin viktigaste uppgift att hålla koll på den tekniska utvecklingen. Den kan i sin tur få dramatiska följder för hur vi beter oss som mediekonsumenter och i förlängningen för hur en kommunikationsbyrå och dess kunder kan nå fram till oss.

– Det handlar om att hålla koll på och förstå teknik, hur den påverkar oss och vårt sätt att kommunicera, så att vi är förberedda på det skiftet.

Han tar ett konkret exempel.

– Titta på hur smartphonen har förändrat vårt sätt att använda en dator. På samma sätt kommer ”wearables” att förändra vår relation till vår smartphone.

Samtidigt är Michael Kazarnowicz tydlig med att han inte är något slags teknisk Jesus som ska frälsa Pronto med sin kunskap.

Hans jobb är att involvera alla medarbetare på Prontos resa in i framtidens kommunikationslandskap.

– Jag vill inte bli ett alibi, säger han och drar till med en nästan övertydlig liknelse:

– Jag ska inte vara den som knyter skorna åt andra. Min roll är att lära andra att knyta skorna.

Trenden med innovationschefer som en specifik roll på byråer tror Michael Kazarnowicz är här för att stanna.

– Att bli hörd genom informationsbruset kommer att ställa allt högre krav. Kommunikationslandskapet kommer fortsätta att fragmenteras. Men det handlar inte om att en ska ha alla svaren, utan om att skapa processer för att få in det i hela organisationen och involvera alla medarbetare. På sikt ska min roll avskaffas, eller i alla fall förändras.

Det mest konkreta projektet som hittills har genomförts är att Pronto har avskaffat internmejlandet, för att istället införa kommunikationsverktyget ”Slack”.

– Vi har haft en bra intern process, vilket gjorde det till ett kollaborativt projekt. Vi övergav internmejlandet och på kort tid har vi fått helt nya beteenden.

3 trender som påverkar hela branschen enligt Michael Kazarnowicz

1 Wearables*

”Kroppsnära teknik kommer att påverka hur vi använder smarta telefoner och datorer och hur vi interagerar med dem. Det i sin tur får konsekvenser för kommunikationen. Du kan exempelvis inte sätta annonser i wearables.”

*Teknik som du bär på kroppen som kommunicerar trådlöst med exempelvis smarta telefoner eller datorer.

2 Smarta omgivningar*

”Det pratas mycket om smarta hem, något som kommer att bli något så mycket mer. Det kan lika gärna appliceras på kontor eller i butiker. Smarta omgivningar kan hjälpa dem som är kunder eller besökare genom teknik. Apple, Google och Samsung är inne i leken, men spelar än så länge sina kort försiktigt.”

*Lokaler som via teknik och digitala komponenter kan kommunicera med besökare/kunder.

3 Virtuella assistenter*

”Vi använder oss alltmer av virtuella assistenter, eller filter, som kan hjälpa oss att strukturera upp informationsbruset. Facebooks och Googles algoritmer är exempel på hur informationen filtreras utifrån dig som individ. Framöver kommer de virtuella assistenterna bli mer proaktiva än reaktiva och än mer individanpassade, vilket påverkar kommunikationsbranschen.”

*Programvara som utifrån dina förutsättningar kan hjälpa till att strukturera upp information.

Michael Kazarnowicz

Gör: Värvades i våras till rollen som ”head of innovation” på Pronto.

Ålder: 38 år.

Bakgrund: Kom närmast från Twintip Insights, som jobbar med mediebevakning i sociala medier. Har tidigare jobbat för Bonniers digitala plattform Mag+, varit globalt ansvarig för sociala medier på Björn Borg och jobbat som projektledare på Hyper Island.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.