Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Jag tror att det finns en ganska utbredd skepsis”

Publicerad: 25 Augusti 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:53

Synsam är kundernas favorit – tätt följd av Specsavers.Samtidigt är Specsavers mest illa omtyckt.– Folk har svårt att tro att vi är lika bra som Synsam, säger Marita Bertilsson, marknadschef för Specsavers.


Synsam, som belönades med ett guldägg i våras för sin kampanj ”Bli ditt andra jag”, placerar sig i topp över mest omtyckta optikerkedjor.

22 procent svarar i Yougovs undersökning att Synsam är deras favoritkedja.

– Kunderna börjar lära sig att glasögon inte måste kosta en förmögenhet, säger Marita Bertilsson.

För Specsavers är motsvarande siffra 19 procent. I storstäder däremot är kedjan mindre omtyckt, där svarar 13 procent att de har Specsavers som favorit bland optikerkedjorna.

Samtidigt är Specsavers mest illa omtyckt.

12 procent svara att de ”inte gillar” kedjan.

– Jag tror att det finns en ganska utbredd skepsis mot oss, eller egentligen mot alla som bygger en lågprisposition, säger Marita Bertilsson, och fortsätter:

– Man slåss ur underläge, folk är vana vid att betala mycket för sina glasögon och har svårt att tro att de skulle vara lika bra hos oss.

Specsavers bytte i år ut tidigare mediebyrån Mediacom mot OMD, och gör sin reklam inhouse.

– Vi kommer att fortsätta med vårt koncept ”skulle gått till Specsavers”. Det fungerar väldigt bra, säger Marita Bertilsson.

Under hösten kommer Specsavers också att fortsätta sin kampanj där gamla glasögon samlas in för att sedan delas ut i Tanzania.

– Vi brinner väldigt mycket för den typen av välgörenhet, säger Marita Bertilsson.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.