Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

"Jag tar över ett väldigt starkt företag"

Publicerad: 21 December 2011, 07:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:38

Av Jan Scherman finns inte ett spår kvar. Efterträdaren Casten Almqvist startar med ett tomt rum. – Att förvalta låter passivt. Vi måste återuppfinna oss själva, säger han.


Bokhyllorna, borden, mjukisdjuren och Jan Schermans ”privata blogg”, den vita anslagstavlan – allt är bortstädat när Casten Almqvist tar emot.

Det är inte förvånande att någon som varit högsta hönset på byrånätverket McCann Erickson i Sverige har en annan inredningssmak än Jan Scherman. Det är inte det enda som skiljer de två ledarna åt, men Casten Almqvist är imponerad av företrädarens förmåga att bygga TV4:s varumärke.

– Det är ingen tvekan om att jag tar över ett väldigt starkt företag. Janne har varit en framgångsrik ledare som uppskattats av både medarbetarna och ägarna, men jag kommer att behöva lägga upp det här på ett annorlunda sätt eftersom vi är olika, säger Casten Almqvist.

Han har ett respektingivande cv för sina 49 år. I botten en journalist­examen och en karriärstart inom public service, precis som Jan Scherman, men att stanna 21 år hos samma arbetsgivare är inte Casten Almqvists melodi.

I stället har han på knappt 25 år hunnit med allt från att vara reporter och producent till att chefa över MTG-kanaler, byrånätverk, webbportaler och Bonniers digitala verksamhet och affärspress.

– Jag är stolt över att jag har gjort många misstag och lärt mig saker av det. Det är en viktig del av yrkeslivet och av en företagskultur, så länge man inte misslyckas på samma sätt flera gånger eller det blir alltför kostsamt.

För att misslyckas – och lyckas – krävs självförtroende och modet att testa. De ingredienserna hoppas Casten Almqvist förstärka i organisationen. Själv har han redan hunnit testa nytt på kommunikationsavdelningen, som slagits ihop med hr och public affairs.

Förändringen innebar att kommunikationschefen Gunnar Gidefeldt valde att lämna företaget efter 12 år. I stället tillträder JKL:s vd Åsa Jamal efter årsskiftet.

– Det är inte en recension av hur det har fungerat, utan en idé jag har att hr och kommunikation är tydligt länkade. Båda handlar om vad vi vill förmedla för värden internt och externt, säger Casten Almqvist.

TV4:s publicistiska idé att satsa på kvalitet, mångfald och bredd ska däremot inte förändras.

– Den ligger ännu mer fast nu än för fyra, fem år sedan. Då var man publicistiskt vilsen och tittade mer på de kommersiella konkurrenterna. Nu är vi säkra på att SVT är vår huvudkonkurrent.

För att kunna hålla jämna steg med SVT fortsätter TV4-gruppen att höja programbudgeten även nästa år. I andra änden pågår en kostnadsjakt, bland annat med hjälp av outsourcing. Reklamavdelningen flyttas till det externa bolaget Fireplace och hanteringen av metadata går till Red Bee. Dessutom ska Bonniers högkvarter överta viss ekonomihantering.

– Det knyter an till TV4:s arv att vara en väldigt bra beställare av tv. Jag tycker det är logiskt att vi flyttar den modellen till andra delar av organisationen för att kunna vara flexibla och omfamna de teknikförändringar som sker inom tv.

Sammanslagningen av TV4:s och TV4 Sveriges nyhetsbevakning ?i Nyhetsbolaget ska spara in ytterligare 50 miljoner kronor på två år och ge nya försäljningsmöjligheter.

Jan Scherman är operativ styrelseordförande för bolaget och har ett rum ett tiotal meter bort i korridoren.

– Min förhoppning är att vår nya programdirektör Viveka Hansson i samarbete med Nyhetsbolaget ska syresätta aktualitetsverksamheten och höja kvaliteten.

Casten Almqvist planerar att fortsätta flytta kostnader ”som inte gör jobbet” över till program­sidan, men först ska de pågående förändringarna utvärderas.

TV4-gruppen gjorde rekordvinst 2010 med en omsättning på över 6 miljarder kronor och nya vd:n har gott hopp om framtiden. En möjlighet som övervägs är att införa lokal försäljning i fler kanaler.

– Vi ökar omsättningen i samtliga delar av bolaget 2012. Det blir kraftiga ökningar för TV4 Sverige och digitala medier, men vi ökar även den traditionella annonsaffären.

Känner ni av konjunkturnedgången?

– Nej, grundintrycket är en stark efterfrågan. Den första frågan vi får från annonsörerna är om de får plats.

För att kunna ge plats åt annonsörerna krävs en stor publik och där är SVT det största hotet.

För två år sedan gick SVT1 om TV4, sett till tittartidsandelar i hela befolkningen. I år har TV4 knappat in.

– SVT suger ratings ur marknaden. Det är klart att det finns en slumrande fundering om hur långt den här stenhårda konkurrensen kan gå. Det ska bli intressant att se vad public serviceutredningen kommer fram till vad gäller SVT:s uppdrag.

Jan Scherman har protesterat högljutt mot ”kommersialiseringen” av SVT. Ska du fortsätta?

– Vi har samma grundsyn, men jag överlämnar åt politiker och utredare att ha synpunkter. Jag hoppas bara att SVT:s uppdrag blir tydligt. SVT är en magnifik konkurrent som gör oss vassare. Skulle jag inte ha världens bästa programavdelning skulle jag försöka rekrytera både Annie Wegelius och Eva Hamilton.

Du har en bakgrund inom MTG, hur ser du på dem som konkurrent?

– Man får aldrig underskatta MTG. De har en oerhört stark kultur som handlar om att aldrig ge sig. Deras situation påminner snarare om hur bräcklig en sådan här verksamhet är. Det räcker inte med pengar, utan det måste till andra faktorer och lite tur för att lyckas.

En viktig uppgift för framtidens TV4 är att möta tittarnas förflyttning från traditionell tv till rörlig bild i digitala medier.

– Att befinna sig i framkant är inget självändamål. Det blir ofta kostsamt och sällan framgångsrikt. Nu har vi en tydlig strategi att det vi gör digitalt ska koppla till rörlig bild. Tidigare har vi varit lite överallt.

Casten Almqvist drömmer om att någon av medarbetarna ska stå på en scen om fem år, kanske på TED-konferensen, tillsammans med världens stora inspiratörer, och berätta hur TV4-gruppen har återuppfunnit sig själv.

– Det skulle vara ett kvitto på att vi, kanske bättre än någon annan, har förstått när och hur man tar ut rörlig bild till publiken genom att omfamna den nya tekniken. Jag är säker på att det kommer att gå.

Casten Almqvist

Familj: Gift, tre barn och hunden Maximus

Bor: Stockholms innerstad

Karriär: Efter examen från Journalisthögskolan och oavslutade studier på Handels var han nyhetsreporter och programledare på Radio Stockholm. Gick till SVT som producent och blev sedan partner och producent på Strix Television. Vd för TV3, ZTV och TV6 i mitten på 90-talet. Vd för McCann-Erickson i Sverige då Storåker startades. vice vd på Spray kring millenniumskiftet. Därefter egen konsultverksamhet inom tv och digitala medier.  Under 2008-2011 Bonnier hann han vara vd för Bonnier Business Press, vd för Dagens Industri och för Bonnier Digital.

Dold talang: Väl utvecklat namn-, röst- och ansiktsminne

Favorit-program: ”Kontoret” är humor på ett helt nytt sätt. Det är briljant, men också jobbigt att titta på så man behöver pauserna.

Har du något att lära av Oves ledarskap?

– Där är han ingen stor förebild. Han är det riktigt dåliga exemplet och gör konsekvent alla fel vilket blir väldigt komiskt.

Synnöve Almer


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.