Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Jag säger alltid ja till allt”

Publicerad: 12 Maj 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:01

Det är bara att sätta igång.Om Forsman och Bodenfors copywriter Jacob Nelson har avsatt två timmar för att arbeta med IQ så är det helt enkelt det han gör.– Man kan inte sitta och vänta in någon jävla inspiration. Detta är ett jobb. Även om det för det mesta är ett väldigt roligt jobb, säger Jacob Nelson.


– Jag tror inte att man gör bättre ifrån sig bara för att man sitter på en takterrass i New York. Man kan jobba var som helst. Det är bara att göra det, säger Jacob Nelson.

I drygt 25 år har han arbetat som copywriter, och han har alltid haft samma attityd. För honom betyder det mer att vilja än att kunna. Om man inte vill och lägger för mycket tid på att gnälla så får man göra något annat. Oavsett om man jobbar på reklambyrå eller som köksbiträde.

– Man måste vara positiv och ta i med båda händerna, inte gnälla på låga budgetar och besvärliga kunder. Inställningen är jätteviktig.

Vad är din definition av kreativitet?

– Påhittighet? Att hitta oväntade lösningar på de problem som man ställs inför.

– Jag är obekväm med kreativitetsbegreppet och ser tyvärr en positiv särbehandling av människor med kreativa yrken. Detta att man är lite speciell och att man ser ut på ett visst sätt. Att man är någon sorts fri själ med egna arbetstider som förväntar sig en behandling som en produktionsledare aldrig kan räkna med.

– Varför skulle det vara någon skillnad mellan kreatören och de som har mer administrativa yrken, som förväntas ha ordning och reda och komma senast klockan nio? Det är en segregering som är löjlig.

Vad driver dig då?

– Ett ständigt behov av bekräftelse, att vara behövd. Jag vill känna att jag gör nytta. Därför säger jag alltid ja till allt, oavsett om jag har tid eller inte. När jag jobbade med reklamlegendaren Mats Alinder minns jag att han förmanade mig att alltid vara selektiv, och tänka väldigt noga över vilka projekt jag tackade ja till. Jag har gjort precis tvärtom och kan med facit i hand säga att jag är glad att jag inte följde hans råd.

Och om du fastnar?

– Jag får aldrig skrivkramp, vilket är skönt. Kanske för att jag har låga krav? Det är jag i så fall glad för. Vissa dagar går det trögt och det är svårt att komma på något bra. Andra dagar är det lätt. Men jag har jobbat tillräckligt länge för att veta att vi alltid har någonting att visa upp när det är dags för presentation.

– På Forsman och Bodenfors jobbar vi dessutom väldigt kollektivt. Vi visar upp våra arbeten för kollegor mitt i processen och får på så vis mycket input. Då blir det väldigt uppenbart om en idé är dålig. Om någon är bra blir den å andra sidan oftast ännu bättre. Det kan kännas blottande, men i längden är det väldigt nyttigt.

Jacob Nelson

Ålder:

48 år.

Jobb:

Copywriter på Forsman och Bodenfors.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.