Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Jag låg i sängen och skrev”

Publicerad: 8 December 2015, 22:06
Uppdaterad: 9 December 2015, 10:48


Ett år har gått sedan Daniel Collin, iförd röd tomteluva, listade sina högsta önskningar för branschen.

Har du fått det du önskade?

– Nej, det tycker jag nog inte. Jag får nog skriva upp det mesta även i år, tyvärr, säger Daniel Collin.

Möjligen finns det inte riktigt samma skepsis från annonsörerna längre, menar han.

– Men det har skrivits en del kring nya typer av programmatiska köp, och där riktas ju förstoringsglaset i första hand mot mediebyråerna när jag skulle vilja säga att det snarare är andra typer av företag som skär guld med täljkniv i den världen. Men de kommer undan med det.

Varför är det så då, tror du?

– Jag tror att det är de här cementerade uppfattningarna om för lite transparens hos mediebyråerna. Men jag tror att det de egentligen menar är förtroende, och det har vi väl fortfarande inte lyckats med, att få det förtroende som vi förtjänar. För transparensen finns.

Varför skrev du brevet till tomten?

– Jag låg i sängen med mobilen och skrev ner hela listan. Det kom av en medvetenhet kring den omställning och förvandling som hela branschen går igenom. I den tror jag att det underlättar om man kan se på oss på ett annat sätt. Vi som alla andra har en vision om vart vi ska: Dit vi ska, där är det inte mediebyråersättningar som är grejen, utan vi vill prata om hur man når människor på bästa sätt. I den världen kanske det finns mer teknik och kommunikation, inte bara köp av medier.

Vad önskar du dig i år?

– Jag har en önskan: bättre reklam åt folket. För hela industrins skull, för medierna, annonsörerna och konsulterna – och framför allt för konsumenterna. Kostar det mer att göra bra reklam än dålig? Jag tror inte det.

MEC-vd:n vädjar om julklapp

9 december 2015. Mediebyrån MEC:s vd Daniel Collin skriver en önskelista till tomten.

Högst upp på önskelistan står en upprensning i den egna branschen, för att annonsörerna bara ska betala för det jobb deras mediebyråer gör för dem.

”Tomten, jag önskar att alla annonsörer som är osäkra på hur deras mediebyrå egentligen tjänar pengar tar reda på detta. Och jag önskar att de som vill få riktigt bra avkastning på sina medieinvesteringar bestämmer sig för att deras byrå ska få betalt för det jobb de gör. Inte mer och inte mindre. Det vore en bra julklapp. Vissa kommer kanske klappa ihop, och andra överleva. Allt enligt kapitalistiska darwinistiska spelregler”, skriver Daniel Collin bland annat.

null

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.