Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Jag kommer fortsätta vara obekväm”

Publicerad: 31 Mars 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:07

För snart 15 år sedan var hon övertygad om att karriären som journalist var över.Det var helt fel.Nu tar murveln Sofia Dahlström, 41, över som chefredaktör för kvällstidningen GT.– Mitt jobb är att upprätthålla en bra journalistisk nivå, säger hon.


Redan i morfars ateljé i huset i Motala gjorde Sofia Dahlström som liten flicka tidning. Där fanns morfar Olles oljefärger och dukar, parat med tidningar och annat material som den då sjuåriga Sofia Dahlström fick härja fritt med.

Hon klippte och klistrade.

Satte ihop bilder på kändisar.

Och skrev spetsiga rubriker.

Ett par decennier senare kom Sofia Dahlström in på journalisthögskolan i Göteborg. Praktiken på TV4:s ”Nyhetsmorgon” ledde till jobb. Hon fortsatte med Lennart Ekdals intervjuprogram, och ”Malou möter”. Fick en fast anställning.

– Jag klickade direkt med TV4. Det var något med temperamentet och blandningen mellan högt och lågt, säger Sofia Dalhström om tiden på TV4.

Beslutet att skaffa familj ledde till att hon och maken Carl ville flytta hem till Göteborg. Då trodde Sofia Dahlström att karriären som journalist var över. Att hon inte skulle få något mer jobb i den tuffa branschen.

– Jag var helt inriktad på att det inte skulle bli så mycket mer journalistik. Jag kände ingen i Göteborgs medievärld.

Nära 15 år senare står det klart att hennes pessimism var obefogad. En medverkan i SR:s ”Morgonpasset” ledde till ett producentjobb – och sedan var mediekarriären i Göteborg i gång.

Nyligen presenterades Sofia Dahlström som ny chefredaktör för GT, Expressens västsvenska edition. Hon värvades från rollen som nyhetschef på konkurrenten Göteborgs-Posten.

Tidigare har hon lett tidningens grävgrupp, jobbat på ”Uppdrag granskning” och fått Föreningen Grävande Journalisters arbetsledarpris ”Gyllene dynamon”.

Hennes företrädare Frida Boisen värvades från Topphälsa och har framför allt gjort sig och GT känd för ett antal prisbelönta och uppmärksammade, men samtidigt kritiserade, kampanjer.

Nu får GT en klassisk murvel som chefredaktör. En grävare.

– Frida har ju varit väldigt synlig. Jag kommer som chefredaktör att vara ett ansikte utåt, men vi har inte samma profil. Jag kommer jobba mer med journalistiken och kanske synas mindre.

Blir det lika många kampanjer?

– En väl genomförd kampanj kan vara bra och hör till kvällstidningen, men det kanske inte blir lika många kampanjer framöver.

Vad kan du bidra med?

– Jag hoppas att kunna bidra med ett mer granskande perspektiv i vardagen. Mitt jobb är att upprätthålla en bra journalistisk nivå.

Vad är GT:s viktigaste uppdrag?

– Att vara en ifrågasättande, obekväm och uppkäftig röst. Frida har gjort ett bra jobb med att sätta GT på kartan. Jag kommer att fortsätta vara obekväm, men framför allt via våra avslöjanden och nyheter.

Både Göteborgs-Posten och GT har drabbats hårt av besparingar, likt många av landets redaktioner. GT består i dagsläget av ett femtontal journalister. Nyligen skrotades den egna kulturredaktionen.

Historiskt sett har chefredaktörer ofta ryggat för frågor om ekonomi, annonsörer och affärsmodeller. I dag är frågan om hur journalistiken ska finansieras så central att ingen kan undvika den.

– Jag tror på gratismodellen. Jag tror att det är lite kört att man ska kunna bygga upp stora intäkter från läsarna. Räckvidden, att nå många, är vad som gäller. Det är annonspengarna som räknas.

Hur orolig är du för finansieringen av journalistiken?

– Vi och alla som jobbar med medier har all anledning att vara oroade. Men på GT finns det en känsla av Klondyke och vilda västern. Redaktionen är otroligt på och det finns en känsla av att inget kan stoppa oss.

Sofia Dalhström säger att hon inte har fått några signaler om att GT behöver bantas ytterligare.

Dubbelmordet på Hisingen som nyligen skakade Göteborg har fått debatten om stadens segregation att gå het. Journalisternas bakgrund är en annan fråga som återkommer – då få eller inga av journalisterna som beskriver problemen i segregerade förorter har sin bakgrund där.

Sofia Dalhström beskriver sig själv som ”en typisk mediemänniska” från medelklassen. Hon bor i ett radhusområde invid Slottsskogen, omgiven av andra som har råd att köpa sig ett hus centralt i Göteborg.

Sofia Dahlström ser stora problem med att mediernas representanter inte speglar befolkningen.

– Det är ett jätteproblem. Och det ingår i mitt uppdrag att se hur man kan lösa det i en tid då man inte kan anställa.

När Dagens Media intervjuar Sofia Dahlström ska hon samma dag upp till GT för att hämta telefon och hälsa på medarbetarna.

Rekryteringen gick fort och det är ännu inte spikat när hon börjar.

Hennes företrädare Frida Boisen hade enligt Skatteverket en inkomst på 1,3 miljoner kronor 2013. Sofia Dahlström kan inte svara på hur hög hennes egen lön blir.

– Jag har faktiskt inte skrivit på mitt avtal än, så jag ska nog inte prata om lönen, säger hon.

Sofia Dahlström

Ålder

41 år.

Familj

Gift med Carl Dahlström, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet. Har två pojkar, 10 och 13 år gamla.

Tjänar

638 700 kronor (inkomstår 2013). Vill ej uppge lönen för chefredaktörsjobbet, då avtalet inte är påskrivet.

Bor

Radhus i Änggården, vid Slottsskogen i Göteborg.

Kör

Kör just nu en Volvo V70, men är i grunden en cykelmänniska. Cyklar på en ”gammeldags tantcykel”.

Medievanor

Scannar nyhetssajterna på morgonen, läser sedan morgontidningarna och lyssnar samtidigt på P1. Sträcktittar gärna på välproducerat drama, just nu ”The Jinx” (HBO-serien om Robert Durst).

Intressen

Har försökt att börja springa, men det går sådär. Läser mycket litteratur. Just nu journalisten Anna Bikonts reportagebok ”Vi från Jedwabne”.

Första jobbet

Tidningsbud. Delade ut GP, DN och SvD.

Styrka

Att jag är nyfiken och engagerad.

Svaghet

Är inte den mest organisatoriska människan som finns.

Blir glad av

När saker blir bättre än man tänkt sig. När ett plus ett blir tre.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.