Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Jag känner revanschlusta”

Publicerad: 24 Maj 2011, 13:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:08

Vinstmaskinen Kanal 5 levererar 340 miljoner rakt ner i fickan på ägaren Prosieben. Samtidigt är kanalhuset en förlorare i kampen om intäkterna, kan Dagens Media berätta.


Ämnen i artikeln:

Kanal 5

– Allt fokus ligger på att öka tittandet, säger han.

Det är med kluvna känslor som Jonas Sjögren, vd för Kanal 5 AB – som även innehåller Kanal 9 – ser tillbaka på 2010.

Det färska bokslutet visar ett bolag som levererar en vinstmarginal på 27 procent. En siffra som skulle få många börsbolags-vd:ar att dregla och smacka av vällust.

– Vi ser en tydlig resultatförbättring där en stor del av intäktsökningen omvandlas till vinst säger Jonas Sjögren, som dock ödmjukt erkänner att man nu jämför sig med 2009 som var ”ett tufft år”.

Samtidigt kan Dagens Media i dag berätta att Kanal 5 misslyckades kapitalt med att håva in de pengar som östes över den glödheta tv-marknaden i fjol.

Kanal 5 AB ökade intäkterna med 9,5 procent till 1 160 miljoner kronor 2010. Samtidigt ökade marknaden för tv-reklam som helhet med 18 procent – nästan dubbelt så mycket.

Enligt Jonas Sjögren haltar jämförelsen något, eftersom bolagets intäkter inte till 100 procent utgörs av tv-reklam. Men han medger att jämförelsen i allra högsta grad ”är relevant” och är uppenbart självkritisk.

– Även om vi från och med april förra året jobbade stenhårt med att höja priserna för ad hoc-kunderna blev vi helt slutsålda. Vi kunde inte få in mer helt enkelt, säger Jonas Sjögren och fortsätter:

– De andra kanalerna kanske hade ett lite större utrymme. Vi gjorde vad vi kunde.

Var skulle ni landat för att du skulle blivit nöjd?

– Jag vill alltid öka intäkterna mer eller lika mycket som marknaden gör.

På en översåld marknad handlar problemet till syvende och sist om hur mycket säljbara ratings Kanal 5 och Kanal 9 kan mäkta med att leverera. Och starten av 2010 har gått åt fel håll.

– Det är ingen hemlighet att det är vi inte nöjda med tittandet hittills i år. Vi har gjort många bra program, men vi är inte tillfreds. Det har dock inte varit någon fullständig katastrof.

Posten ”sändningskostnader”, där programbudgeten utgör en stor del, ökades med 7 procent under 2010.

Nu lovar Jonas Sjögren krafttag – och ytterligare ökad programbudget.

– Jag känner en härlig revanschlusta inför hösten. Nu är det fullt fokus på att generera så mycket tittare som möjligt. Vi gör även saker utöver programbudgeten för att lyckas.

Jan Scherman lovade att höja programbudgeten med 30 procent, kan du matcha det?

– Nej. Pengar är inte allt, även om det hjälper. Det gäller också att satsa på rätt produkter. Vi kommer att öka, men det blir inte de siffrorna.

Era konkurrenter har lanserat nya kanaler, hur svarar ni?

– Det finns inget självändamål i att starta nytt. Det måste finnas en logisk och lönsam position. Bra distribution är också en nyckel.

Vad gör ni för att skapa nya intäkter?

– Både regional- och digital försäljning växer kraftigt, och det börjar bli betydande pengar. Det är affärsområden som vi tror kommer att växa otroligt mycket de kommande åren och vi kommer även att investera mycket i dem.

När lanserar ni fler regioner än de fyra som finns idag?

– Det ligger inte fem år fram i tiden, utan snarare på andra sidan årsskiftet.

Jonas Sjögrens egen lön – som till stor del är rörlig – redovisas inte i Kanal 5:s bokslut då han formellt är anställd av SBS Broadcasting Europe BV, med säte i Nederländerna.

2009 tjänade han 3,9 miljoner, enligt deklarationen.

– Det är rimligt att det blev lite mer under 2010, säger Jonas Sjögren, som dock inte vill avslöja några exakta siffror. 

Tv-husens intäkter

Kanal 5 AB (inklusive Kanal 9)

Omsättning: 1 160 (1 059) miljoner kronor

Rörelseresultat: 310* (263) miljoner kronor

Reslutat efter finansiella poster: 313 (267) miljoner kronor

* 31 miljoner kronor i så kallad ”profit share” har betalats till Kanal 5:s moderbolag i England, vilket dras från rörelseresultatet. Total gav Kanal 5 AB ett koncernbidrag på omkring 340 miljoner kronor under 2010.

MTG TV (Fri-tv Skandinavien)

Omsättning: 4 247 (3 820) miljoner kronor

Rörelseresultat: 1 082 (820) miljoner kronor

TV4-gruppen (inklusive Canal Plus/C More)

Omsättning: 6 019 (5 543) miljoner kronor

Rörelseresultat: 807 (642) miljoner kronor

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Kanal 5

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.