Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Jag känner mig väldigt trygg i rollen som chef”

Publicerad: 29 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:27

Bara 32 år gammal tar Alireza Tajbakhsh steget från MTG till vd-stolen på OMG.– Jag har aldrig varit en nio-till-fem-person. Jag kör på tills jag känner att det är klart för dagen.


Efter åtta år på MTG lämnade 32-åriga Alireza Tajbakhsh företaget för jobbet som vd för hela svenska Omnicom Media Group. Nu har det gått en månad sedan han klev in genom dörren hos mediebyråerna PHD och OMD och började lyssna, som han själv beskriver det.

– Jag vill lära mig så mycket som möjligt så snabbt som möjligt. Den första tiden har handlat mycket om att lyssna på våra kunder och förstå deras utmaningar och att lära känna personalen, säger Alireza Tajbakhsh.

Han har inget eget kontor, utan fördelar sin tid mellan mediebyråerna som ligger port i port.

– Det passar mig bra. På så sätt hinner jag prata med alla.

Det var i november förra året som Omnicoms dåvarande vd Ola Bergström hastigt lämnade sin tjänst efter anklagelser om att han betett sig grovt olämpligt i samband med en företagsresa på Mykonos i Grekland.

Alireza Tajbakhsh kan inte kommentera händelsen, säger han.

– Jag kom in så långt efteråt. Jag har ingen kännedom om det.

Men har händelsen skadat förtroendet för Omnicom, tror du?

– Nej. Omnicom står väldigt stabilt och mår bra.

Under förra året minskade Omnicom Media Group sin omsättning med 3,6 procent, till 2 023 miljoner kronor. Trots det ökade byråintäkten från 139,6 miljoner kronor till 147 miljoner kronor.

– Vår fördel är att vi är med i ett större nätverk, vilket gör att vi kan jobba med gemensam teknikutveckling och utbyta kunskap och ”know how” med varandra. Omnicom Sverige går bra, lönsamheten är god och bolaget stabilt. Min uppgift är att driva förändring mot ökad lönsamhet och tillväxt snarare än fortsätta bara vara stabilt.

Målet är tydligt.

– Vi ska bli Sveriges bästa byrå.

Hur ska ni bli det?

– Mediebranschen är i stark förändring och jag tycker att bolaget står på en bra grund, men nu handlar det om hur man tar nästa kliv. Man kan inte bara följa utvecklingen, man måste ligga i framkant för att vara relevant. För mig handlar en del i det om att utveckla den digitala affären både på bredden och djupet, säger Alireza Tajbakhsh.

Att attrahera rätt talanger är också en viktig del i det, menar han.

– Konkurrensen om talang är stenhård. Om man blickar tillbaka några år var det samma typ av bolag som slogs om samma typ av talang. Men det vi vill ha i dag är det många andra som också vill ha.

– I och med digitaliseringen dyker det upp nya roller och kompetenser som inte har funnits innan. I vår bransch där talang eller personal mer eller mindre är vår produkt blir det ännu viktigare.

I förra veckan stod det klart att OMD:s vd Martin Hugosson lämnar mediebyrån efter 12 år. Beskedet kom efter att flera medarbetare och chefer på byrån har slutat. Alireza Tajbakhsh säger att Martin Hugosson sade upp sig redan före sommaren.

– Det kände jag till när jag klev in genom dörren. Jag bad honom stanna kvar så att jag får tid att hitta en bra ersättare och jag är väldigt tacksam över att han gick med på det.

Vad beror personalflykten på?

– Det är svårt att prata om individuella fall, men jag har spenderat en månad på att prata med personalen och folk trivs bra här. Det händer mycket i branschen. Det är några som har slutat, men det är också några som har börjat. Folk rör på sig, det är högst naturligt.

För Alireza Tajbakhsh egen del har det faktum att han går från mediehus till mediebyrå inte inneburit några stora svårigheter, menar han.

– Även om affärsmodellen är lite olika och man är på olika sidor om affären är utmaningarna ganska lika. Man kan inte längre göra en femårsplan som man följer. Den blir irrelevant efter några månader.

Hur kommer branschen att se ut om fem år?

– Ska man titta i spåkulan får man äta upp det senare, men vi går ju åt det digitala hållet. Spelplanen ändras med fler aktörer både på publishersidan och mediebyrå­sidan. Jag tror att datadrivna beslut blir viktigare när byråvärlden rör sig mer åt det tekniska hållet.

Alireza Tajbakhsh började sin karriär som trainee på MTG 2007 efter att ha utbildat sig till civilekonom på Handelshögskolan. Sex år senare var han med och startade företagets ”digitala accelerator” MTGx där han hade rollen som play-ansvarig.

– Mitt team var embryot till MTGx. Tillsammans med Rikard (Steiber) byggde vi upp affären. Vi växte från 25 personer till 180 personer på ett år.

Men från början var planen att bli civilingenjör. Direkt efter gymnasiet började Alireza Tajbakhs­h på KTH, men kände ganska snart att den ekonomiska delen i utbildningen var det som intresserade honom mest.

– Jag bytte och började på Handels. Det var inte så dramatiskt. Ditt första val kanske inte alltid är ditt bästa. Det är ganska få som går en spikrak väg.

Trots det skulle de flesta beskriva honom som någon som gjort ”kometkarriär”. 32 år gammal är han vd för Omnicom Media Groups hela svenska verksamhet. Själv tonar Alireza Tajbakhsh ned det hela.

– Jag har alltid varit ambitiös, säger han kort och gott.

– Jag tycker inte att åldern har någon betydelse. Jag känner mig väldigt trygg i rollen som chef. Jag har varit det i många år på MTG. Jag tycker att man ska bedöma en individ efter agerande, handlande och kunskap, oavsett hur ung man är.

Hur är du som chef?

– Jag gillar att vara tydlig med att sätta upp mål. Sen handlar det om att ge människor förutsättningar att nå dem. Trivs folk på jobbet presterar de bättre. Det är lika viktigt att lyssna som att tala.

Alireza Tajbakhsh

Ålder:

32.

Familj:

Mamma, pappa, flickvän.

Bor:

Vasastan.

Tjänar:

1 492 400 kronor år 2014.

Kör:

Promenerar eller åker kommunalt.

Medievanor:

Väldigt blandat, men mycket digitalt. Snabbläser morgontidningarna på morgonen, kollar bransch/kvällspress samt sociala plattformar sporadiskt under dagen, och på kvällarna blir det play- och övriga streamingtjänster som dominerar. På helgerna är det sporten på tv som dominerar min mediekonsumtion.

Intressen:

Fotboll och resor.

Dold talang:

Toastmastra bröllop.

Svaghet:

Starka såser.

Blir glad av:

Vänner och familj.

Blir arg av:

Orättvisor.

Drömmer om:

Att kunna programmera.

Första jobb:

Säljare i en Expertbutik.

Drömjobb:

Det jag har nu.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.