Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

"Jag kan se tydliga värden med reklam"

Publicerad: 18 Augusti 2010, 08:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:42

Marknadsföringsfrågor står lågt i kurs hos politiker och kunskapen om reklamens breda roll som tillväxtmotor i samhället är bristfällig. - En del kanske tycker att reklamen fyller vårt samhälle med ett lite oklart värde, säger statsminister Fredrik Reinfeldt till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Sveriges kommunikationsbyråerJessica BjurströmJan SchermanKommValet 2010Fredrik ReinfeldtModeraternaAlliansenTV4

Han håller inte med alla de riksdagsledamöter som svarat att reklamen inte fyller någon viktig samhällsfunktion i Dagens Medias enkät. En tiondel av dem var moderater.

Reklamen kan vara ett bra stöd för konsumentbeslut och ett bra sätt att väcka nyfikenhet, så jag kan absolut se tydliga värden med reklam. Framför allt när den är rolig eller bra utformad, säger Fredrik Reinfeldt.

Även om reklamhatet inte är så utbrett som många politiker kanske tror, så präglas det svenska samhället av en reklamskeptisk inställning.

Politiker har ofta dålig kunskap om marknadsföringens betydelse för företagens tillväxt och samhällsekonomin.

- Du vinner inga väljare på reklamfrämjande åtgärder, säger Sara Rosengren, ekonomie doktor på Handelshögskolan.

Medie- och marknadsföringsfrågor - som Alliansens löfte att avskaffa reklamskatten - hamnar därför långt ner på dagordningen.

Statsminister Fredrik Reinfeldt:

- Vi är inte ointresserade av branschspecifika frågor, men valrörelsens grundtema är att rikta sig till det breda allmänintresset.

Tror du att kunskapsnivån om marknadsföringens förmåga att driva försäljning och sysselsättning behöver höjas bland politikerna?

- Jag har inte sett enkäten, men du har en poäng i att utformad reklam kan påverka marknadsandelar och efterfrågan totalt sett.

Nästan 40 procent av riksdagen vill ha ytterligare begränsningar för reklam?

– Vi har inga sådan förslag. Jag vill påminna om att när jag kom in i politiken så styrdes Sverige fortfarande av partier som inte tyckte att vi skulle ha reklam i tv och försökte stoppa det i alla sammanhang. Det är 20 år sedan. Utvecklingen har gått väldigt snabbt, med mer reklam. Det tycker jag att man ska bejaka, säger Fredrik Reinfeldt.

TV4-gruppens vd Jan Scherman tycker att det råder en utbredd reklamkonservatism bland politiker.

Ett exempel är socialdemokraten Thomas Bodströms förslag om att minska maxtiden för tv-reklam från 12 minuter till 5 minuter i timmen - med argumentet att filmerna som sänds på tv annars blir "tröttande långa".

- Man är rätt mycket emot allting och vill inte se reklam som en viktig motor i näringslivet, säger Jan Scherman.

Komms vd Jessica Bjurström hävdar att många politiker inte förstår att kommunikation kring en produkt är viktig för att driva försäljning och sysselsättning.

Hon pekar också på en politisk förvirring kring reklam och kommunikation.

- Det är intressant att se hur mycket politikerna satsar på reklam inför ett val när de annars har svårt att se värdet av kommunikation, säger hon.

Jan Scherman är bekymrad över marginaliseringen av mediefrågorna inför valet, men tycker att partiernas satsning på tv-reklam tyder på en politisk "tillnyktring".

Enligt Jessica Bjurström kan höstens val bli ett politiskt genombrott för kommunikationens roll.

- Det verkar ha investerats väldigt mycket mer i valkommunikation i år. Det tyder på att politikerna har fått en positivare bild av vår bransch och effekterna av den.

Martin Schori


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.