Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

"Jag höjer nästan hela tiden"

Publicerad: 29 september 2010, 08:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:37

Vad får dig att höja marknadsföringsbudgeten?


Richard Bergfors, vd Max.

– Jag höjer nästan hela tiden. Vi växer mycket och marknadsföringen är en extremt viktig del i vår framgång. Det varierar mycket mellan branscher och företag, men att minska marknadsföringen är sällan vägen framåt.

Bertrand Frohly, vd L'Oréal i Sverige.

– Vi överinvesterar i nylanseringar eller i varumärken där vi vill öka marknadsandelen, exemplevis hårfärg som är en stor produkt i Sverige och där vår andel är 13 procent. Även konkurrenternas agerande är av stor betydelse.

Krister Zakkari, vd Kraft Foods Nordic.

– Nummer ett är att marknadsföringen verkligen fungerar. Vi har blivit bättre på att lägga vikt vid det, och är även mer benägna att avbryta när det inte fungerar. Det blir lätt att man investerar lika mycket som man alltid gjort. Vi lägger mycket på marknadsföring i relation till omsättningen när vi tror att vi kan nå stor effekt på sikt, till exempel vid nyanseringar eller ett nytt koncept.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev