Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Jag är fortfarande i chock”

Publicerad: 2 Mars 2011, 09:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:19

Tittarna sviker flaggskeppet ”Big brother” – men enligt TV4-Gruppen var TV11 större än både TV8 och Kanal 9 under förra veckan.


– Jag är fortfarande lite i chock att det gått så pass bra. Jag trodde att vi skulle få vänta längre på att ”Elvan” skulle bli en kanal som hittade sina tittare, säger programchefen Anton Glanzelius.

TV11 lanserades den 19 januari – men först en månad senare var det premiär för storsatsningen ”Big brother”.

Premiärprogrammet av Endemol-produktionen, som ska bära hela kanalens lansering, drog 339 000 tittare enligt MMS – en stark siffra som fortfarande är den högsta kanalen noterat. En vecka senare, i söndags, hade var tredje tittare valt bort ”Big brother”.

– Att vi tappar från premiärsändningen är helt väntat, det följer all logik. Big brother gör att TV11 är andra största kanal i vår målgrupp i 22-sloten, säger Anton Glanzelius.

”Big brother” gjorde också att TV11 var större än både Kanal 9 och TV8 i kanalens huvudmålgrupp 15-39 år under förra veckan. De fem mest sedda programmen är alla sändningar från skandal-såpan, därefter följer långfilmer och hajpade serien ”The waliking dead” – alla med tittarsiffror under 100 000.

Hur klarar ni er efter ”Big brother” då?

– Vi kommer fortsätta att jobba mycket med blockbuster-filmer och dramaserier, det kommer att vara huvudfokus för TV11. Målet är att ”Big brother” ska göra att fler hittar kanalen. Men vi kommer nog att klämma till med en liten överraskning till hösten.

Kanske en säsong till av ”Big brother”?

– Oj, ingen aning. Men jag hoppas inte på något annat, det vore en dröm om det blev en långkörare.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.