Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

IRM spår tufft 2012 för print

Publicerad: 23 november 2011, 09:08
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:48

Kvällspressen beräknas tappa mer reklamintäkter än övriga printmedier nästa år, enligt IRM. Men tidningarna själva tror inte på någon minskning. "Jag tror fortfarande på ett starkt printår", säger Anders Berglund på Aftonbladet.


Ämnen i artikeln:

IRMExpressenAftonbladet

IRM spår att reklamintäkterna för print totalt sett kommer att minska med 2,13 procent nästa år till 9,8 miljarder kronor.

Värst drabbas kvällspressen som, enligt IRM, kommer att backa med 3,11 procent. Och redan i år ska kvällspressen tappa 2,84 procent av reklam­intäkterna, medan övriga printmedier ökar intäkterna i år.

Enligt IRM:s vd Magnus Anshelm beror tappet på kvällspressens fallande upplagor och vikande räckvidder.

– Det viktiga för kvällspressen är att vara ett massmedium som kostnadseffektivt och snabbt når ut till många. Det är de fortfarande, men den positionen är inte lika tydlig längre, säger han.

Att nästa år är ett bra kvällspressår med OS i London, hockey-VM, fotbolls-EM och en kunglig bebis gynnar kvällspressen. Men Anshelm tror inte att det räcker.

– Annars hade kvällspressen tappat ännu mer. De är ju ganska beroende av vissa branscher. Exempelvis bil är viktigt för kvällspressen, men vi ser inget som tyder på att det blir mycket bilannonsering 2012.

Tidningarna själva tror dock inte på vikande reklamintäkter nästa år. Snarare bli de oförändrade – även om förhoppningen är att öka.

Aftonbladet har biffat upp säljet på sina magasinsprodukter, samtidigt som kvällspresspaketet Impact har anställt nya säljare, berättar Aftonbladets försäljningsdirektör Anders Berglund:

– De två delarna gör att vi går emot IRM-siffrorna nästa år.

Alla idrottshändelser gör också att kvällspressens chefer ser positivt på 2012.

– Sverige kommer att klara sig hyfsat bra. Bland annat paketlösningarna inom Impact kommer att ge oss en större och bättre intäkt, säger Torbjörn Wittström, Expressens säljdirektör.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IRMExpressenAftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.