Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

IRM: "Prognosen kommer skrivas upp"

Publicerad: 28 september 2010, 14:18
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:37

Reklaminvesteringarna återhämtar sig i rasande takt. Nu öppnar IRM för att prognoserna kommer att behöva skrivas upp.


– Vi är tämligen säkra på att vi kommer att nå rekordnivåerna från 2008, säger Magnus Anshelm, vd för IRM.

Var det inte värre än så här? Det är frågan som medie- och reklam-Sverige nu ställer sig.

Efter ett nattsvart 2009, där vissa tvekade om att reklaminvesteringarna någonsin skulle nå samma nivåer som före finanskrisen, pekar pilarna nu spikrakt uppåt.

Mediebyråbarometern, som mäter de omkring 40 procent av annonsinvesteringarna som går via mediebyråer, visar en kraftfull återhämtning. Siffrorna för 2010 slår månad för månad föregående år och börjar även alltmer närma sig rekordåret 2008.

Även Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, som mäter netto investeringarna på hela mediemarknaden, ser att återhämtningen tveklöst är ”mer kraftfull än väntat”.

Under årets andra kvartal uppgick nettoinvesteringarna till 8,1 miljarder kronor. Samma siffra för det andra kvartalet 2008 – innan finanskrisen – var 8,7 miljarder kronor.

Nu flaggar institutets vd Magnus Anshelm för att den lagda prognosen för 2010 kommer revideras upp i november. 

– Den gällande prognosen spår en tillväxt på 5 procent. Men vår inofficiella bedömning är att det blir ett par procentenheter till, säger han.

Prognosen för 2011, en tillväxt på dryga 3 procent, kommer troligtvis att ligga fast. Men i absoluta tal innebär detta en höjd prognos även för 2011.

När når marknaden nivåerna från rekordåret 2008?

– Att vi kommer tillbaka till de nivåerna är vi tämligen säkra på. Vår bedömning är att vi någon gång under 2011 kommer in i mer normala tillväxttal på 2–4 procent och att vi under 2012 når nivåerna från 2008.

Magnus Anshelm tillägger dock att utvecklingen på lång sikt är ”extremt svårbedömd”.

Den finansiella oron i vissa länder i södra Europa är dock fortfarande en källa till osäkerhet för Sverige.

Ulrika Molin, vd för mediebyrån Vizeum, och Amanda Koutra, vd för mediebyrån Carat, bekräftar båda att återhämtningen skett mycket snabbt.

– Som det ser ut nu pekar allt spikrakt uppåt för 2011. Och det är just frågan ”Var det inte värre än så här?” man nu ställer sig. För egen del är Vizeum snart tillbaka på nivåerna för 2008, säger Ulrika Molin.

Även Carat är ”snart tillbaka” på nivåer liknande de före finanskrisen.

– Förutom att vi får bättre affärer märker vi att kunderna efterfrågar en bredare syn på kommunikation. Glädjande är att efterfrågan på uppföljning av return on investment är mycket stark och verkar hänga med in i högkonjunkturen, säger Amanda Koutra.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev