Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

IRM: Företagen skär i event först

Publicerad: 9 November 2011, 08:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:34

Eventbranschen växer dubbelt så snabbt som marknaden. Ändå riskerar byråerna att bli de första att få stryka på foten när marknadscheferna minskar sina budgetar. "Struntprat", säger Janne Björge, vd på Nine Yards.


Ämnen i artikeln:

Nine YardsIRMPS CommunicationMagnus Anselm

Under 2011 har eventbranschen vuxit betydligt snabbare än marknaden, trots att det varit ett år utan stora evenemang i landet.

Enligt IRM:s prognos växer eventbranschen, exklusive företagsinterna event, med 10,1 procent i år till 3 miljarder kronor. Hela reklammarknaden väntas växa med 5,5 procent till 32 miljarder kronor.

– Det finns en underliggande tillväxt för eventmarknadsföring som fenomen. Företag har insett att de behöver komplettera sin breda marknadsföring med direkta möten med kunder och konsumenter, säger Magnus Anshelm, vd på IRM.

Även nästa år spås tillväxten bli större än marknaden, bland annat tack vare stora event som OS och fotbolls-EM och hockey-VM i Sverige.

Enligt IRM växer eventbranschen med 3,2 procent till 3,1 miljarder kronor, samtidigt som hela reklamkakan spås växa med blygsamma en procent.

– Att Sverige är klart för fotbolls-EM innebär att stora varumärken kommer att öka investeringarna i Sverige i relation till länder som inte är med i mästerskapet, säger Patrick Walldén, ägare i PS Communication.

Osäkerheten är dock stor. Om Sveriges ekonomi drabbas hårdare av Europas skuldkris än vad de nuvarande prognoserna säger riskerar event att bli en av de första kanalerna som drabbas, enligt IRM. I förra lågkonjunkturen hörde eventbranschen till dem som tappade mest.

– Event utgör fortfarande inte kärnan i företagens marknadskommunikation. Om de måste skära, så skär de hellre i eventen än i tv-budgeten, säger Magnus Anshelm.

Patrick Walldén håller inte med:

– Numera förväntar sig kunderna personliga möten. Det kommer att dröja innan företagen börjar dra ner på relationen till sina kunder. Däremot hör interna event till det man brukar skära ner på först när tiderna blir sämre, säger han.

Janne Björge är vd på Nine Yards:

– Att eventbranschen drabbas först har vi hört i tio år men det är struntprat. Tillväxten för event är ingen tillfällig trend, företagen har insett att de måste ut och träffa kunderna. Däremot kommer det att bli mindre vräkiga event, det får inte se dyrt ut i lågkonjunktur, säger han.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.