Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Ipren och Treo ligger mig varmt om hjärtat"

Publicerad: 11 Maj 2011, 08:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:11

Victoria Appelqvist, av Veckans Affärer rankade som en av Sveriges supertalanger, har levt hela sitt yrkesverksamma liv inom de stora multinationella företagen. Nyligen tog hon ett emotionellt tufft beslut i att pensionera en av landets mest kända reklamkaraktärer – Ipren-mannen.


Ämnen i artikeln:

Ipren

Det var 1998 som en vit tablett med blå armar och ben sjöng sig raka vägen in i den svenska reklamhistorien. Ipren-mannen, med sin skruvade framtoning, ökade Iprens marknadsandel från 4 procent till 12 procent bara det första året. Men nu, efter 12 år, är det slut.

– Det är ofrånkomligt att man har känslor i den här processen men vi tackar Ipren-mannen för lång och trogen tjänst. När vi nu lanserar vår största produktnyhet någonsin, en mjuk kapsel med flytande innehåll, så var det naturligt att gå vidare. Ipren-mannen är en ju en personifikation av den gamla, hårda tabletten, säger Victoria Appelqvist, Nordisk marknadsdirektör på Johnson & Johnson.

Hon jobbade inte själv på Johnson & Johnson när reklambyrån Garbergs presenterade idén med det sjungande pillret men hade som alla andra en åsikt första gången hon såg reklamen.

– Han fick mig personligen att tänka på reklam på ett nytt sätt. Ipren-mannen var banbrytande och en stor inspirationskälla för mig.

Innan Victoria Appelqvist tog steget över till Johnson & Johnson har hon bland annat jobbat som varumärkeschef på Procter & Gamble.

– Om man är marknadsförare och brinner för affärer och varumärkesbyggande så är de multinationella företagen, med sina tunga varumärken, en stimulerande miljö att vara i.

I sin roll har Victoria Appelqvist marknadsansvar för cirka 30 varumärken i fem länder. Komplexiteten i jobbet är det hon ser som mest stimulerande.

– Samtidigt är det också den största utmaningen. Av de varumärken jag har ansvar för skulle jag säga att Ipren och Treo ligger mig varmast om hjärtat.

Varför?

– För att de är lokala varumärken som väldigt många svenskar har en personlig relation till. För de här varumärkena hanterar vi också från Sverige allt från konsumentinsikt till strategi, vilket är unikt i ett multinationellt företag som Johnson & Johnson.

Konsumentinsikt är också den del av jobbet som Victoria Appelqvist uppskattar mest.

– Det ligger mycket analys bakom allt vi gör och det är det jag tycker är allra roligast, att förstå och verkligen komma in under skinnet på konsumenten.

Victoria Appelqvist

Ålder: 37 år.

Bor: Kungsholmen.

Familj: Singel.

Taxerad inkomst 2009: 978 900 kronor.

Dold Talang: Kvinnlig mästare i jaktskytte.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

Ipren

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.