Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Ipaden tog över helt”

Publicerad: 26 Maj 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:00


27 maj 2015. E– pappret var framtiden och skulle lösa den digitala distributionen för landets papperstidningar.

I stället lanserade Apple sin första Ipad och intresset för e-papper dog ut.

I april 2007 hade Sundsvalls Tidning, som ägs av Mittmedia, genomfört två olika tester med e-papper och låtit både läsare och personal delta.

Resultaten var överväldigande positiva och Sundsvalls Tidning skulle bara behöva vänta på att tekniken skulle bli lite bättre. Inom två år såg man framför sig att e-pappret skulle slå igenom brett.

Men så blev det inte. 2010 lanserade Apple sin första surfplatta Ipad.

– Ipaden tog över intresset helt och hållet med en delvis bättre teknik och en mycket större genomslagskraft, säger Svenåke Boström, som 2007 var medieutvecklare på Sundsvalls Tidning och ledde e-pappersprojektet.

Dessutom var Apples Ipad betydligt mer lättillgänglig. E-pappret kunde heller inte återge färger, vilket var en betydande nackdel jämfört med surfplattan.

E-papperstekniken har i dag dock funnit sin egen nisch och används framför allt i läsplattor som Kindle.

– E-papperstekniken fungerar mycket bättre för bokläsning.

Enligt Svenåke Boström fanns det inget intresse inom Mittmedia för att utnyttja resultaten av e-pappersexperimentet.

– Om man hade tagit tillvara vad vi kommit fram till, vår research och tester, och anpassat det till surfplattan så hade koncernen haft ett försprång när den väl tog över.

Hur känns det att det inte blev något av ert projekt?

– Det var inget som jag lämnade med någon större saknad. När vi såg tekniken i Apples Ipad var det givet att den var ett bättre redskap.

ST: ”Läsarna är beredda att betala”

25 april 2007. Sundsvalls Tidnings tester med e-papper ger allt bättre resultat.

De två tester som tidningen genomfört, ett bland abonnenter och andra läsare och ett bland personalen, har gett positiva resultat trots att e-pappret bara finns i svartvitt.

– Alla som var med i testet kan tänka sig att läsa tidningen på det här sättet inom några år när tekniken är bättre utvecklad. Dessutom är de beredda att betala för det, sade Svenåke Boström, då medie­utvecklare på Sundsvalls Tidning, till Dagens Media.

Knäckfrågan är dock just tekniken.

Navigeringen är alltför komplicerad och gränssnittet är inte särskilt användarvänligt.

Men när det är löst och skärmarna går att få i färg är en masslansering nära.

I Kina är det redan verklighet. Där distribuerar flera dagstidningar och magasin sitt innehåll via e-papper.

– Landsortstidningar som har långa distributionsvägar har mycket att tjäna på detta. Inom två år tror jag att det är möjligt att vi har rätt teknik, sade Svenåke Boström.

”Coop är den stora förloraren”

Big foot-figur i Max reklammanér

Affären bakom Bingo Rimér

Förlagen gör upp om webben

Webbyråer vill bli reklambyråer

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.