Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Ipad ska vara mer tidning än webb"

Publicerad: 8 December 2010, 09:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:28

Tänk tidning snarare än webb – det ser Mindshares Daniel Saberski som en strategi till framgång på Ipad.


Ämnen i artikeln:

IpadMindshare

För att Ipad ska bli framgångsrik måste tidningshusen ta vara på plattformens unika egenskaper. Ipad befinner sig i gränslandet mellan print och nätet och Daniel Saberski, creative media director på Mindshare Invention, säger att det absolut viktigaste är att skapa en mer tillbakalutad upplevelse än på nätet, men samtidigt en mer aktiv än den tryckta tidningens.

– Man ska tänka hela sidor, ingen scrollning, och så få utlänkar som möjligt. Allt ska finnas på samma ställe. Är man på sidan 28 ska man veta att det är 20 sidor kvar innan man läst ut sin tidning. Att tänka pärm-till-pärm är viktigt.

Varför då?

– Därför att om man inte tar hänsyn till de faktorerna får man i princip en tidningssajt fast på Ipad, och vad är meningen med det?

De länkar som finns på en tidnings Ipad-app ska länka till fördjupning men inte leda bort läsaren från själva tidningen. Att begränsa materialet blir också viktigt.

– Tar man bort scrollning får man fasta tidningssidor och då måste man välja vad man väljer att lyfta, vilket också höjer kvaliteten på journalistiken. Tidningsestetiken ska också gå igen i annonseringen tycker Daniel Saberski – alltså hellre helsidor än bannerannonsering. Helsidan ska vara statisk till dess att användaren väljer att aktivera den.

– Då öppnas kampanjsajten direkt på sidan. Vi ska alltså på Ipad döda den externa kampanjsajten.

Senast i raden av appar för Ipad är Dagens Nyheter, som lanserades i tisdags.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

IpadMindshare

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.