Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Investerar för att bli digitala – tynger resultaten

Publicerad: 25 Augusti 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:53

6 av 15 nätverksbyråer tappade i försäljning förra året och 8 av dem minskade byråintäkten.– Vi har investerat digitalt, säger Vivakis vd Jonas Dahlquist.


Enligt Mediebyråbarometern ökade investeringarna via Sveriges Mediebyråers medlemmar med 2,6 procent under helåret 2014.

Men den sammanlagda omsättningen för nätverksbyråerna ökar mindre än marknaden. Ökningen ligger på 1,1 procent.

Mindshare, Carat, OMG, MEC, Promedia och Vivaki tappar samtliga i omsättning.

Carat, MEC och Vivaki får dessutom se sina byråintäkter och rörelseresultat minska.

Vivakis byråintäkt minskar med 5 procent till 116 miljoner kronor och MEC:s byråintäkt landar på 99 miljoner kronor – en minskning med 3 procent.

– Dels har vi förhandlat bättre än marknaden, så kunderna har fått mer medier för mindre pengar, dels har vi ställt om vår organisation och tagit investeringar för att bli helt digitala, säger Daniel Collin, vd på MEC.

Dessutom har byrån anställt personal för att hantera nyare kunder som Johnson & Johnson och Beiersdorf.

– Vi har investerat personellt i nya kunder och ibland tar det lite tid innan man får lönsamhet i samarbetet. Det har vi känt av både 2013 och 2014.

Även Vivakis Jonas Dahlquist nämner den digitala omställningen som en orsak till byråns minskade försäljning och resultat.

– Vi har investerat digitalt för att kunna ligga längst fram. Det handlar om att konvertera kompetens, hitta duktiga människor och även en hel del systemuppdateringar, säger han.

Globalt har nätverket tappat exempelvis Mondelez och GSK, men Vivaki har bland annat fått in lokala kunder som Statoil och SPP, och i våras även Telenor och Bredbands­bolaget.

– Det kommer vi att se helårseffekter av nästa år, vilket så klart är positivt.

Till skillnad från Screams vd Daniel Berg tror Jonas Dahlquist inte helt oväntat att nätverksbyråerna är bäst rustade för att möta framtiden.

– Jag tror att det kommer att krävas att man tillhör ett nätverk, så att man kan dela de stora kostnader som ny teknik och systemuppdateringar innebär.

I Dagens Medias genomgång är det i princip bara Carat som redovisar ett negativt rörelseresultat. Som Dagens Media tidigare berättat räknar byråns vd Nike Carlstoft dock med ett positivt resultat i år.

– Jag är väldigt glad över det som pågår i byrån just nu och den positiva effekt vi ser efter den förändringsresa som vi har gjort. Nu växer vi och tar marknadsandelar igen, sade hon tidigare.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.