Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

”Intresset för den typen av format börjar röra på sig”

Publicerad: 27 maj 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:36

Intresset för valbara annonsformat växer bland både medier och annonsörer. Men inte istället för räckviddskampanjer.


Hon menar att det i de flesta fall inte är tillräckligt för annonsören att bara prata med dem som befinner sig i köpläge just nu.

– Det är viktigt att nå dem som befinner sig i en köpprocess, och dem kan man fånga upp med valbar reklam. Men risken är att man missar dem som inte är redo att köpa just nu, som behöver inspireras av företagens erbjudanden inför kommande köp.

Kristina Juhlin välkomnar därför valbara annonsformat, där annonsörerna bara betalar för dem som tar del av reklamen, men helst i kombination med räckviddskampanjer.

– Valbara annonser är kostnadseffektivt för annonsören och jag hoppas att fler annonsörer hakar på, säger hon.

Förutom Youtubes Trueview-format säljer bland andra Playad Media Group, Unruly Media och Yume annonser där företagen endast betalar för dem som aktivt väljer att ta del av reklamen.

Bland de största aktörerna för rörlig bild på webben finns det dock, förutom Youtube, i dagsläget ingen möjlighet för tittarna att välja bort reklamspottarna.

Gabriel Ashman, digital affärschef på TV4, utesluter inte att det kommer.

– Vi har tittat på möjligheten att låta tittarna välja mellan olika reklamkampanjer, eller byta från en kampanj till en annan. Intresset för den typen av format börjar röra på sig i ett annat tempo än tidigare, säger han.

Han tycker dock att det är viktigt att tittaren aktivt väljer att se reklamen, inte att alternativet är att aktivt välja bort den, vilket är fallet när det gäller Trueview.

– Om en tittare aktivt väljer att se en reklamfilm så kan det ge en bättre effekt för annonsören. Med möjligheten att helt välja bort reklamen riskerar man att nå enbart dem som redan är intresserade.

För Aftonbladet är det i dagsläget inte aktuellt att erbjuda valbara format för tv-annonsörerna.

– Det är en intressant annonslösning, men den passar inte riktigt in hos oss, säger Simon Madeling, produktchef för tv på Aftonbladet.

LÄS OCKSÅ:

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev