Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Internet används av allt yngre barn

Publicerad: 14 April 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:06

Användandet av surplattor och smartphones går allt lägre ner i åldrarna och har mångdubblats på två år. I dag använder 15 procent av Sveriges tvååringar internet dagligen, visar en ny rapport från Statens medieråd.


Vartannat år genomför Statens medieråd en undersökning om ungas medievanor och årets rapport visar att de har förändrats i snabb takt. För två år sedan använde till exempel 15 procent av alla sexåringar internet dagligen. I dag gäller samma siffra för tvååringar. Det kan jämföras med år 2005, när undersökningen gjordes för första gången, då den genomsnittliga debutåldern för internetanvändning var nio år.

– När man når upp i tonåren är internetanvändandet i princip 100-procentigt, det kommer inte att kunna öka mycket mer. Framför allt mobilt internet ökar, det är en del av barns vardag, säger Ulf Dalquist, forskningsansvarig vid Statens medie­råd.

För fem år sedan använde 62 procent av 13–16-åringarna internet dagligen, jämfört med 95 procent i dag.

Trots att internetanvändandet ökar stort bland yngre barn är det film- och tv-tittande, oberoende av plattform, som dominerar i målgruppen. Sex av tio 2–4-åringar ser på film eller tv mer än en timme per dag. Först vid elva års ålder tar mobiler och internet över.

Den största förändringen i medieanvändande syns när det kommer till tillgången till surfplattor. På två år har ungas tillgång till surfplattor fördubblats och bland nioåringar har tillgången till en egen surfplatta fyrdubblats.

Bland de yngsta barnen, upp till två år, har hela 56 procent tillgång till en surfplatta i dag. Bland barn i åldern 9–12 år är siffran 87 procent.

– Det här är den mest dramatiska förändringen. För första gången sedan 2005 ser vi också att innehavet av traditionella datorer faktiskt minskar. Det beror främst på att unga börjar använda surfplattor i högre utsträckning, säger Ulf Dalquist.

Undersökningen visar också att det dagliga läsandet av tidningar och böcker minskar kraftigt bland de lite äldre barnen. I åldersgruppen 17–18 år läser bara 13 procent tidningar och böcker dagligen, jämfört med 23 procent för två år sedan. Men det innebär sannolikt inte att barn och unga inte tar del av nyheter, enligt Statens medieråd. I stället har läsandet flyttats till mobilen och nätet.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.