Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Inte hållbart att leva så här”

Publicerad: 13 Februari 2013, 15:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:38

Han har gjort karriär genom att hjälpa företag att sälja hamburgare och mobiltelefoner. Men DDB:s vd David Sandström menar samtidigt att vårt ”USA-inspirerade konsumtionssamhälle” inte fungerar.


Ämnen i artikeln:

DDB Stockholm

Torsgatan 19 i centrala Stockholm. Här, i lokaler som bland annat delas med Bonniers konsthall, huserar en av Sveriges största reklambyråer  – DDB Stockholm.

Sedan i maj förra året styrs byrån av vd:n David Sandström.

– DDB ska utmana normer och det är egentligen bara den inslagna vägen jag har fortsatt på, säger David Sandström.

Samtidigt berättar han att han under en period var orolig för byråns framtid.

– Det kändes som att vi var på väg att tappa vad DDB står för.

Vad är det?

– Vi ska hela tiden ligga i framkant och kunna omdefiniera vad en reklambyrå är. Vi måste kunna förändras i samma tempo som verkligheten där utanför, säger han, och fortsätter:

– Allt för många reklambyråer fastnar i gamla mönster med 10-15 år gamla erbjudanden. Det är en dödsstöt.

Rent konkret betyder det att DDB bland annat satsar hårt på sina planner-, design- och teknikavdelningar.

– Men den största förändringen är hur vi jobbar med våra kunder.

Hur då?

– Närheten till kunden är det viktigaste vi har. Därför har vi dedikerade team som kan sitta hos kunden en gång i veckan istället för att ha en stor projektledare som sköter all kundkontakt.

Förändringsarbete i all ära, men något oväntat blir David Sandström som mest engagerad när han får tala om Miljöpartiets paradgren ”hållbarhet”.

– Många pratar om hållbarhet som en trend, men jag tror att det är det nya normaltillståndet. Det säger jag inte i egenskap av något slags världsförbättrare utan mer för att jag tror att vi har absolut bäst koll på vad kunderna vill ha. Medvetenheten om hållbarhet är ett enormt viktigt tema hos konsumenter i dag.

Du pratar om ohållbara affärs­modeller, vad är det?

– De flesta företag i Sverige har en volymbaserad affärsmodell som handlar om att trycka ut fler och fler produkter för att öka lönsamheten. Det kommer även i fortsättningen att vara viktigt, men det finns en gräns för hur hållbar en sådan affärsmodell är.

David Sandström talar om ett ”postkonsumentsamhälle” som är mindre influerat av USA.

– Det är inte hållbart att vissa produkter kostar så lite som de gör och att de måste köpas så ofta.

Vändningen, tror David Sandström, kom i samband med finanskrisen.

– Den har fått folk att stanna upp och tänka till. Vi kan inte leva så här. Folk börjar förstå vilken påverkan vi har på jorden.

Och var kommer DDB in?

– Kommunikation är en otroligt viktig faktor när det handlar om att få folk att ändra beteenden och värderingar. Vi kommer att kunna spela en stor roll i den resan, men vi blir så klart aldrig bättre än våra kunder. Vi är rådgivare, inte en välgörenhetsorganisation.

David Sandström poängterar att det inte handlar om någon form av ”trädkramarhållbarhet”.

– Det handlar inte om Gandhi eller om att rädda Östersjön och isbjörnar. Det handlar om att hitta nya intäktsströmmar och nya sätt att göra affärer.

Samtidigt har ni kunder som McDonalds och Media Markt, som bygger sin affärsmodell på volym?

– Ja, och jag tror att det är viktigt för dem att ha en byrå som har kunskap om vad hållbarhet är ur ett affärsmässigt perspektiv. Vårt jobb som konsulter är att få dem att bli bättre på vad de redan gör, men även att hitta nya intäktsströmmar som bättre lirar med det samhälle vi är på väg in i.

David Sandström menar att utvecklingen snart även kommer avspeglas i kommunikationsbranschen.

– Vi kommer gå från stora fläskiga kampanjer till mindre kampanjer och initiativ som inte har en start- och stoppsträcka.

Hur mycket av det här brandtalet är personligt?

– Det är inget brandtal, snarare sunt förnuft. Vi kommer inte att kunna fortsätta leva det här livet i totalt överflöd. Men DDB består av ett gäng väldigt smarta människor och jag har fått äran att vara ett språkrör för vad byrån står för snarare än att jag är den store profeten. Så jobbar vi inte.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

DDB Stockholm

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.