Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Instagram rekordökar

Publicerad: 5 November 2013, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:57

Under det senaste kvartalet har över 400 000 nya användare registrerat sig. Störst ökning märks bland unga och kvinnor.


Ämnen i artikeln:

InstagramIsobarOrvesto

Siffror från Orvesto Konsument 2013:2 visar att 1,67 miljoner svenskar använder Instagram, varav 1 miljon dagligen. Det är en ökning med 35 procent sedan i våras.

Störst är Instagram bland 20–29-åringarna, som utgör 35 procent av användarna. Inom detta åldersspann är tillväxten också störst. Därmed skiljer sig Insta­gram från Facebook, som lockar en äldre publik och har störst tillväxt i åldrarna 30–34 respektive 45–49 år.

– Det är anmärkningsvärt att svenskarna lägger så mycket tid på Instagram samtidigt som den är så outvecklad som reklamkanal, säger Nils Andersson Wimby, chef på digitalbyrån Isobar.

Redan vid förra mätningen var majoriteten av användarna kvinnor. Nu har andelen kvinnor ökat ytterligare och är nu 60 procent.

– Därmed befäster Instagram sin position ytterligare som ett medium med främst kvinnlig målgrupp.

Mätningen visar även på samband mellan användandet av Instagram och konsumtionen av andra medier. Flest aktiva Instagram-användare finns till exempel bland dem som tittar på de kommersiella kanalerna TV6 och Kanal 5, medan få som ser på TV8 använder tjänsten.

– Det har sin grundläggande förklaring i kön och ålder och ger annonsörerna något att tänka på när de interagerar med sociala medier. En tv-reklam som avslutas med ”Följ oss på Instagram” passar exempelvis bättre för TV6 än för TV8.

Nils Andersson Wimby anser att Instagram är relativt outnyttjat som kommunikationskanal för traditionella medier, men ser på sikt möjligheter till nya synergier.

– Vi kan exempelvis titta på USA där kopplingen mellan tv och Twitter är etablerad.

Än så länge är företag hänvisade till kampanjer och tävlingar där deltagarna ombeds ”hashtagga” sina inlägg med varumärkets namn.

Facebook, som äger Instagram, meddelade dock i oktober att reklambudskap snart skulle dyka upp i amerikanska användares bildflöde. När det blir Sveriges tur är ännu oklart.

Nils Andersson Wimby tror att Instagram blir en utmaning för annonsörerna.

– Det som attraherat användarna hittills är enkelheten. Det blir spännande att se hur annonslösningen för Instagram kommer att se ut.


Ämnen i artikeln:

InstagramIsobarOrvesto

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev