Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Inspirationen kom faktiskt från själva kameran”

Publicerad: 15 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:52

Från Hyper Island-student till regissör för Sonys nya reklamfilm på Stinkdigital i New York.Det har varit ett intensivt år för Linn Livijn Wexell.– Filmen har precis släppts och det känns superkul, säger hon till Dagens Media.


När Linn Livijn Wexell skulle ut på praktik fanns det ingen tvekan om var hon ville hamna.

– Jag visste exakt vart jag ville. Stinkdigital hade släppt många coola projekt som blandar film, webb och digitalt, säger hon.

För snart ett år sedan lämnade hon Stockholm och påbörjade praktiken på Stinkdigital i New York.

I samma veva fick byrån in elektronikjätten Sony som ny kund.

– Kampanjen “Never before seen” för Sony var ett stort projekt som Stinkdigital precis vunnit när jag kom, säger Linn Livijn Wexell.

Uppdraget gick ut på att producera ett antal filmer för att marknadsföra Sonys action­kamera.

Stinkdigital jobbade ihop med den japanska stjärnkreatören Morihiro Harano, som agerar creative director i projektet. Harano är bland annat känd för att ha regisserat bandet OK Gos video till låten ”I won’t let you down”, som har fått över 24 miljoner visningar på You­tube.

En av Sony-filmerna fick Linn Livijn Wexell möjlighet att regissera ihop med sin kollega Harry Thompson.

– Inspirationen för filmen kom faktiskt från själva kameran, säger hon, och fortsätter:

– Den är avlång och ser lite ut som den gamla filmkameran min pappa brukade bära runt på axeln under 1990-talet – fast extremt mycket mindre och snyggare. Med en sådan liten kamera öppnas tusen möjlig­heter att rigga den på olika objekt.

I den nästan två minuter långa filmen får man se vad som händer om man sätter fast Sonys actionkamera på bland annat heliumballonger, skivspelare och hamsterhjul.

– Under tiden vi jobbade blev allt till en potentiell rigg i mitt huvud. Med hjälp av silvertejp prövade jag att fästa den på allt jag tyckte hade ett intressant rörelsemönster.

– Vi spenderade en hel dag inne i en leksaksaffär och prövade kameran på allt som fanns där. Jag prövade takfläkten hemma, en simmande plastgroda jag köpt på gatan och ett gökur i en affär.

Efter att Sony hade godkänt idén satte Stinkdigital ihop ett team som arbetade i en veckas tid med att snickra, måla och bygga prototyper i en lagerlokal i Brooklyn.

– Vi hade väldigt tight budget och deadline, vilket var en stor utmaning. Väl inne i studion hade vi bara 12 timmar att köra igenom alla scener, vilket kändes som en sekund.

Hur har den tagits emot?

– Filmen har precis släppts och det känns superkul. Sony är nöjda och jag och min partner har gjort en del intervjuer i amerikanska medier. Många tycker att det är roligt att en ung kvinna har fått möjlighet att regissera en film för Sony, eftersom de flesta reklamfilms­regissörer är män.

Vilka andra kunder jobbar du för och vad har ni på gång där?

– Stinkdigital växer och vi har jättemånga roliga projekt på gång. Just nu jobbar vi bland annat med Spotify, Google och Twitter.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.