Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Innehåller framtidens intäkter”

Publicerad: 24 November 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:20

Publiken har flyttat till mobilen – men pengarna hänger inte med.För Dagens Media ger tre säljdirektörer sin förklaring.En av orsakerna: omogna annonsörer.– Många har fortfarande inte mobila landningssidor, säger Alexander Lydecker, försäljningsdirektör på Expressen.


Mobilsajterna håller på att bli den största trafikkällan för många nyhetsmedier. Tillväxten är hög, samtidigt som desktoptrafiken i flera fall minskar. Enligt ”Svenskarna och internet” har 77 procent av befolkningen nu tillgång till en smart mobil. Enligt samma studie lägger 16–25-åringarna nära 14 timmar i veckan på att surfa i mobilen.

De tre säljdirektörer som Dagens Media varit i kontakt med pekar på den kraftiga beteendeförändring som skett, där vi blir allt djupare försjunkna i våra telefoner för nyheter, underhållning och tjänster. De ser potentialen – och är övertygade om att de mobila annonsintäkterna kommer att bli lika stora som desktopintäkterna.

Men i nuläget är paradoxen dock fortfarande att användandet finns där, men att pengarna – enligt IRM:s siffror – inte har hängt med. Alexander Lydecker, försäljningsdirektör för Expressen och Bonnier News Sales, pekar på en omognad hos annonsörerna som en delförklaring.

– Mobilmarknaden är fortfarande omogen, och många företag har inte mobila landningssidor. Det finns även utmaningar med formatproduktion. Men mobilen är den enskilt största potentiella annonsmarknaden att plocka andelar på.

Pierre Bergström, försäljningsdirektör på SvD, håller med.

– Det är långt ifrån alla annonsörer som har bra landningssidor och renodlade mobilanpassade sidor. Det vill man ha när man annonserar mobilt.

Stampen local media, som innefattar flera lokala dags- och gratistidningar, har utmaningen att få de lokala annonsörerna med på det mobila tåget.

– På landsorten har man inte kommit lika långt, men alla är på väg till mobilen. Många annonsörer står där och undrar hur de ska göra då de måste anpassa sig. Vår roll är att hjälpa dem, säger försäljningsdirektören Linda Forsberg.

Vad kan ni göra för att sälja mer mobilt?

– Vi anställer många säljare som bara säljer digitalt, även för att göra de lokala digitala affärerna. Vi ser att mobilen börjar bli naturlig där också.

Annonsörernas kunskap och deras mobilsajter är saker som tiden lär rätta till. Men ofrånkomligt är det faktum att den ringa storleken på displayen innebär en begränsning.

– Storleken på annonserna, och hur de tar för sig, är en utmaning. Gällande hur man mäter och följer upp har också mediebyråerna utmaningar, då de gör det på olika sätt i dag, säger Alexander Lydecker.

I den andra vågskålen ligger tekniska möjligheter, som exempelvis geostyrd lokal annonsering.

Pierre Bergström ser begränsningar i mängden annonser som går att få in i mobilen, men uppger samtidigt att SvD inte behöver tacka nej till annonsörer på grund av platsbrist.

– Det finns mer att sälja, naturligtvis. Vi jobbar hela tiden med produktutveckling, och släppte nyligen en helt ny sajt. Mobilen har alla förutsättningar att bli den största kanalen intäktsmässigt.

Expressens Alexander Lyd­ecker anser att IRM:s siffror inte stämmer överrens med tidningens egna mobila annonsintäkter, som växer ”avvikande mycket i förhållande till marknadsutvecklingen”.

– Allt styrs av användarna, och deras beteende talar tydligt för att man lämnar desktop för mobilen och wearables. Mobilen innehåller framtidens digitala intäkter, det vågar jag påstå.

Mediehuset Schibsted satte nyligen i sin framtidsrapport fingret på skiftet som sker under rubriken ”desktop är det nya print”. I åratal har mediehusen satsat på att dra besökare till sin desktopsajt för att kapitalisera på dem via annonsförsäljning. En modell, som Schibsted enligt rapporten bedömer vara på väg bort.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.