Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Ingo utmanar jättarna

Publicerad: 23 juni 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:56

Trots namnbytet lyckas Ingo utmana de två jättarna Statoil och OKQ8 om vilket bensinbolag som svenskarna gillar mest.– Vi ska fortsätta att utveckla varumärket, säger Irmgard Mårtensson, kommunikationschef på Ingo.


Det var för ganska precis ett år sedan som Jet rullade ut sitt namnbyte till Ingo. Sedan dess har 213 stationer fått nytt namn och utseende i både Sverige och Danmark. I Sverige har Ingo nu totalt 232 stationer.

Och kunderna verkar tycka om förändringen. Enligt MK Rapporten, som tas fram av undersökningsföretaget Yougov, uppger 20 procent av svenskarna att Ingo är ett favoritvarumärke.

Därmed hamnar bolaget strax efter Statoi­l, som ingår i samma koncern som Ingo, och OKQ8, som gillas av 24 respektive 23 procent av svenskarna.

– Naturligtvis är vi mycket glada och stolta över att kunderna tycker om oss, säger Ingos Irmgard Mårtensson.

Dessutom är det få som uppger att de INTE gillar Ingo – bara 9 procent. Samma siffra får OKQ8, medan Statoil inte gillas av 11 procent av svenskarna.

Enligt Irmgard Mårtensson är det bara namnet och logotypen som förändrats, vilket kan vara en förklaring till att varumärket är omtyckt.

– Allt annat är precis som tidigare – samma människor som svarar i telefonen, som tar hand om våra stationer och ser till att vi alltid erbjuder ett lågt pris till alla kunder.

Den nya logotypen är orange med inslag av gult.

– Färgerna ska göra kunderna glada och ge dem en känsla av omtanke och värme.

Hur ska ni ta det höga gillandet vidare?

– Vi kommer fortsätta att utveckla vårt varumärke och stationsnätverk för att fler kunder ska få möjlighet att tanka hos oss.

Just nu kampanjar Ingo på temat ”Mer egentid för pengarna”. I den varumärkesbyggande reklamfilmen får man följa en man som har en stund för sig själv i bilen, och då passar på att rappa loss till ”Got to get” – Leila K:s och Rob’n’Raz hit från 1989.

Bakom kampanjen står reklam­byrån Honesty.

Koncernsystern Statoil fokuserar sina krafter dels på att förbättra snabbmatserbjudandet, och dels på lanseringen av premiumdrivmedlet ”Miles plus”.

– Vi lyssnar mycket på våra kunder och vill alltid ge våra kunder bästa service både i kundmötet och utbud. Vi jobbar löpande med att utveckla vårt fullservicekoncept så att våra kunder skall känna sig trygga med att vi har en lösning på deras behov när de rör sig på vägarna, säger Eva Österberg, marknadschef på Statoil Fuel & Retail.

– Det känns alltid bra att få bekräftat att vi jobbar åt rätt håll och att våra kunder uppskattar det vi gör, fortsätter hon.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev