Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Inget mörker i biosalongerna

Publicerad: 11 juni 2009, 06:56
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:33

Bio går mot strömmen på en fallande mediemarknad. Försäljningen pekar uppåt och besökarna flockas i salongerna. Förbättrad teknik och breda reklamlösningar är några hemligheter bakom framgången.


Trots kristider och en växande nedladdning av filmer står bio starkt. Förra årets bioinvesteringar landade på 104 miljoner kronor – en ökning med 14 procent, enligt IRM. Under första kvartalet i år växte försäljningen med 25 procent, samtidigt som den totala mediemarknaden backade med 15 procent. I april ökade bio med 15 procent.

– Digitaliseringen har lyft bio. En annan orsak är den stora möjligheten till 360-lösningar med webb, bioduk, affischer, popcorn-menyer och event. Dessutom var filmrepertoaren riktigt bra i fjol och fortsätter att vara det framöver, säger Carina Andersson, tv-chef på Maxus.

I fjol var ”Mamma Mia” och ”Sex and the City” några av annonsörernas favoritobjekt. I sommar är bland annat ”Änglar och demoner”, ”Terminator Salvation” och ”Harry Potter” intressanta.

Filmbolagen har börjat lägga fler starka premiärer på sommaren och biobesökarna strömmar till. De senaste tre åren har publiken växt med 13 procent varje år.

– Vi har redan överträffat bioduksförsäljningen för juni med 15 procent jämfört med i fjol. Det ser ut som att vi kommer att överträffa förra sommaren i stort, säger David Bonnier, vd på SF Media, som står bakom all bioförsäljning i Sverige.

Bio knaprar sakta in på mediekakan. För tre år sedan var andelen 0,2 procent. Under första kvartalet i år var den 0,4 procent. SF Medias mål är att närma sig Storbritanniens bioandel på uppåt 1,5 procent, vilket är högst i Europa.

– Digitaliseringen för några år sen börjar få effekt. Vi har kortat ledtiderna från fem veckor till fem dagar. Kostnaden har sänkts rejält eftersom annonsörerna inte längre behöver bekosta uppåt 1 800 filmkopior på 35 millimeter, säger David Bonnier.

60 procent av biobesöken startar på Sf.se, som har fått en större betydelse som reklamkanal. Webbens intäkter har ökat från 3 miljoner för tre år sedan till ungefär 15 miljoner i fjol, enligt David Bonnier. Även event-delen växer och bolaget har satsat på nya reklammöjligheter i foajéerna. Nya tidningen ”Film på bio” ska attrahera fler läsare och annonsörer.

– Vi kan erbjuda annonsörer en ung storstadspublik som är svår att nå för många medier. Dessutom ger bioreklam en hög reklamerinran och kräver inte samma frekvens, säger David Bonnier.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.