Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Inget har hänt – det är en sensation”

Publicerad: 24 November 2015, 22:00
Uppdaterad: 22 December 2015, 16:41

Alla fortsätter att prata om linjär-tv:s död. Här är siffrorna som visar att liket lever, skriver Erik Wisterberg.


Bra, lägg ner skiten helt!” och ”Tack för att du berättade denna goda nyhet för oss”. Det var två av de första reaktionerna som jag fick efter att min artikel om Expressens kommande nedskärningar publicerades. Det finns gott om tidningshatare därute. De som tycker att de traditionella medierna är förljugna pk-maskiner som döljer sanningen.

De som tycker att hatsajter som Avpixlat gör en samhällsgärning.

Kring papperstidningarna, vars kräftgång gällande upplaga och räckvidd är väldokumenterad, har vi sedan länge vant oss vid att olyckskorparna hopar sig.

Samma sak gäller nu även linjär-tv, om man ska tro dess belackare: En bransch i kris.

”Det är kul att det äntligen hände”, sade Amanda Schulman, grundare till Perfect Day Media, i slutet av 2014 om tv-krisen som slog till under 2014.

”Den linjära televisionens dagar som snuttefilt är – eller borde i alla fall vara – över för svenska marknadsförare”, skrev Facebooks Sverigechef Sam Rihani nyligen i ett debattinlägg på Dagens Medias sajt.

Malte Andreasson, tidigare planeringschef på TV4-Gruppen, målade i en intervju med Breakit upp en dyster bild baserad på de unga tittarnas flykt från gammel-tv.

– När jag jobbade på TV4 var ett tapp på två, tre procent mycket. De förändringarna vi ser nu är verkligen dramatiska, sade Malte Andreasson, som i dag är delägare i Youtube-bolaget United Screens.

Vad är det som förenar dessa tre personer? Pengar.

Deras bolag har ekonomiska intressen i att sätta bilden av linjär-tv som något som tillhör det förflutna.

De vill åt tv:s reklampengar, en marknad som i år omsätter omkring 5,5 miljarder kronor i Sverige, enligt IRM.

Profetiorna om gammel-tv:s annalkande död är alla små drag i spelet om dessa miljarder.

Sant är att 2014 bjöd på ett smärre ras i total tittartid. Så hur ser det ut nu? I år är raset stoppat.

Tittarsiffrorna från MMS för årets första tio månader visar att inget har hänt. Det är smått sensationellt med tanke på hur debatten förs och givet den allmänna bilden av linjär-tv som ett dödsdömt medieslag.

Hittills i år (januari till och med oktober) är den genomsnittliga tittartiden per dag i snitt 151 minuter. Siffran för motsvarande period förra året var 150 minuter. Då ska man också komma ihåg att 2014 bjöd på tittarmagneterna vinter-OS och fotbolls-VM – dessutom på bra sändningstider sett med svenska ögon.

På lång sikt har de traditionella tv-kanalerna givetvis gigantiska utmaningar framför sig, precis som de mediehus som är tungt beroende av printintäkter. Tittandet hålls uppe av tittare över 60 år – medan de unga söker nya medier.

Men facit hittills i år för gammel-tv visar att liket lever. Det ger tv-kanalerna tid, och pengar, att ställa om för ett medielandskap i snabb förändring.

Erik Wisterberg är reporter på Dagens Media

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.