Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Strategi och analys

Infekterat gratistidningskrig i Umeå

VK-koncernen utmanas av gratistidningen Umeå Tidning – startad av den sparkade vd:n Erik Orring. Nu väntar en kraftmätning.


Publicerad 2013-03-19 22:00

Ämnen i artikeln:

Västerbottens-Kuriren

Dela artikeln:

– Det är vi mot den stora koncernen, säger Erik Orring.

Lanseringen av Umeå Tidning – en veckoutgiven gratistidning fokuserad på nyheter, nöje och sport – har omgärdats av mystik och hemlighetsmakeri.

Tidningar i Norr AB registrerade namnet, men sålde sedan utgivningsbeviset till ”hemliga ägare”. Bakom manövern visade sig VK-koncernens före detta vd Erik Orring – som sparkades efter en maktkamp för tre år sedan – stå.

– Jag ville inte visa alla mina kort för VK när jag skulle dra igång detta, och det lyckades jag med, säger Erik Orring själv om upplägget.

Ryktet om en förestående gratistidning med siktet inställt på Umeå fick VK-koncernen, som ger ut Västerbottens-Kuriren samt Västerbottens Folkblad, att snabbt ta fram den egna gratistidningen Totalt Umeå. Den kom ut två månader innan den nya konkurrenten.

– En gratistidning har funnits med i vår affärsplan under något år. Vi agerade på det i samband med att vi såg att en till aktör var på gång, säger Sture Bergman, vd för VK-koncernen.

Han säger att VK är ”beredda att hålla ut” i det krig som nu har inletts mot Umeå Tidning och VK:s tidigare vd. Samtidigt ser Sture Bergman rent krasst att en av de två gratistidningarna förmodligen kommer att slås ut.

– Jag är tveksam till att marknaden skulle orka bära två gratistidningar på sikt.

På andra sidan skyttegraven säger Erik Orring att slaget främst står mellan Umeå Tidning och VK:s betalda morgontidningar.

– Tanken med deras gratistidning var att slå ihjäl vår tidning. Nu är det vi mot den stora koncernen. Kriget står mellan oss och Västerbottens-Kuriren och Västerbottens Folkblad, säger han.

Erik Orring verkar säker på att Umeå Tidning ska kunna ta en tillräckligt stor tugga av den lokala annonsmarknaden för att överleva.

Jonas Pekkari, chefredaktör på Umeå Tidning, tror att en av aktörerna kommer att få ge upp sin gratistidning.

– Det blir nog tufft för båda tidningarna att överleva på längre sikt.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.