Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Ikea ökar printköp – med 435 procent

Publicerad: 29 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:50

Dagspressen fortsätter att tappa mark, nära 14 procent under Q2.Samtidigt går några av landets största annonsörer mot strömmen – och ökar sina printköp kraftigt.Här är Sveriges 20 största annonsörer i dags- press.


Ikea har hittills i år ökat sina investeringar i dagspress med hela 434 procent, till 80,7 miljoner kronor brutto, jämfört med 15,1 miljoner under samma period förra året.

En lyckad strategi för att driva trafik till varuhusen och ikea.se, enligt marknadschefen Patrik Nygren-Bonnier.

– Vi tittar inför varje år på var vi mest effektivt når ut med vårt budskap och var det är pris­mässigt mest konkurrenskraftigt. Där fungerar print väldigt bra för oss. När det handlar om att till exempel planera sin helg för att åka och storhandla och annat som folk vänder sig till Ikea för, då är tryckt dagspress ett medieslag med styrka, säger han.

Han menar att det framför allt gäller den tryckta lokalpressen.

– Ikea har varuhus på 19 platser runt om i landet och på många av dessa platser är lokaltidningen väldigt viktig, då den kanske är den enda källan till lokala nyheter. Det gör den till en effektiv plats att annonsera i.

Ikeas analys av effekten i olika mediekanaler visar en fortsatt styrka för dagspressen som helhet.

– Vi tittar så klart på och ­jämför effektiviteten hos alla de mediekanaler vi använder oss av. Hittills har vi sett att vi når ut bra genom dagspress. Hur vi gör framåt får vi se. Vi har ju ­annonserat i dagspress tidigare och gör utvärderingar när året är slut. Nu får vi titta på hur det har gått när vi ökat i dagspress, säger ­Patrik Nygren-Bonnie­r.

Caroline Häggblad, printchef på mediebyrån Carat, poängterar att annonsering i print har flera styrkor – i synnerhet att annonser ofta ses som en positiv del av en tryckt tidning.

– Så är inte fallet när det ­kommer till annonsering i mobil och desktop. Där måste du vara extra relevant för att nå ut med ditt budskap, eftersom det är en miljö som upplevs mer privat än papperstidningarna, säger hon, och fortsätter:

– Print fungerar annonser om reor och specifika erbjudanden väldigt bra, sådant som du vill ha information om. Generellt ger annonsering i print ett mindre påträngande intryck. Det är en stor styrka hos den mediekanalen.

Hon håller med Patrik Nygren-Bonnier om att printannonsering fungerar särskilt bra i lokalpress, framför allt i kombination med annonsering i lokala, digitala medier.

– Annonsering i print är kraftfullt när man vill ha snabb effekt i butik och vid erbjudanden man vill ha ut snabbt. Speciellt bra när man lyckas hitta en kombination med mobilen, som vi sett genererar bra spring till butikerna.

Just kombinationen av printannonsering och digital annonsering är, enligt Caroline Häggblad, fortfarande en nyckel till effekt.

– Nackdelarna med print är att annonser ofta har en kort livslängd. Visst brukar räckvidden vara rätt stor, men efter en dag är papperstidningen död, och vill kunden gå under en längre period kan det bli kostsamt. Det handlar om att hitta en bra kombination där man kan utnyttja styrkorna hos de olika mediekanalerna. Det är där jag tror framtiden ligger, säger hon.

Raset för investeringarna i dagspress visar dock inga tecken på att avta. Under andra kvartalet i år var tappet större än förväntat, enligt IRM, då investeringarna i dagspress minskade med 13,8 procent, jämfört med samma period i fjol. Minskningen är därmed större än under 2014.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.