Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Idén är ännu mer klockren än Filter”

Publicerad: 16 April 2013, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:35

I höst startar Offside Press, förlaget bakom tidningarna Offside och Filter, matmagasinet Hunger. Konkurrensen i Sverige är obefintlig, anser grundarna.


Tidningen vill erbjuda något mer än smarriga recept, hårdstajlade matbilder och påklistrade leenden – nämligen granskning.

– Vi har inte ägnat konkurrenterna en minut, vi har inte tyckt att det har funnits några. Vi kommer inte konkurrera med flest recept eller de blankaste bilderna. Vi har ett ben i granskningen och ett i lusten och passionen. Hunger kommer att likna Offside i angreppssättet, säger Tobias Regnell, vd och förlagsredaktör på Offside Press.

Det första numret av tidningen lanseras i oktober och ska komma ut med sex nummer per år. Chefredaktör för tidningen blir Svenska Dagbladet-journalisten Mats-Eric Nilsson, som bland annat har skrivit boken ”Den hemliga kocken”, om tillsatser i maten.

– I samband med att vi tryckte på grönt ljus för tidningen kom allt med hästlasagnen. Den här tidningsidén känns ännu mer klockren är Filter och Offside, säger Tobias Regnell.

– Det behövs en tidning som tar maten på allvar. Det finns ingen som har fångat upp det matintresse som dykt upp de senaste åren, där man vill veta vad som ligger på tallriken och inte bara bryr sig om att det är gott, säger Mats-Eric Nilsson.

Tror du att fler kommer att följa efter er?

– Jag undrar hur påverkbar branschen är. Jag tror att de tänker att det bara finns utrymme för en.

Allt om Mat, den första, och ohotat största, mattidningen i Sverige, ges ut av Bonnier Tidskrifter. Chefredaktören Mona Johansson välkomnar Hunger.

– Jag ser dem inte som en konkurrent, mer som ett komplement. Människor läser Allt om Mat för att inspireras, hitta nya recept och få tips på snygga dukningar, så jag tror inte att vi konkurrerar om läsarna.

Borde ni granska mer?

– Jag tycker att man ska ta upp problem inom matvärlden, och det gör vi ibland. Men vi har inte reportrar som går ut och granskar, vi har inte de resurserna, säger Mona Johansson.

Aller Medias köp av Mat & Vänner 2011 innebär att de nu har en majoritet av mattitlarna i Sverige. Under 2012 utökade de sortimentet med två nya titlar – Mat & hälsa och storkökstidningen Magasin Måltid. Dessutom köpte Mat & Vänner tidningen Restaurangvärlden.

Bo-Göran Nilensjö, vd på Mat & Vänner, säger att han inte vet tillräckligt om Hunger för att säga något om tidningen och den eventuella konkurrensen, men säger att de också har fokus på granskning – i sina storköks­tidningar.

Samtidigt som Offside Press startar en ny tidning trappar de upp bokutgivningen. I höst kommer journalisterna Johan Perssons och Martin Schibbyes bok ”438 dagar” om tiden i fängelse i Etiopien, en bok om fotbollsspel­aren Reine Feldt som avled i aids, samt en bok om brasiliansk fotboll. Trots det har Offside Press inga planer på att bli ett mediehus.

– Vi har ingen uttalad strategi att växa snabbt. Vi växer i dag i den takt som vi hittar bra projekt. Vi vill höja takten på bokutgivningar, men vi gör de goda idéerna när de dyker upp, säger Tobias Regnell, vd på Offside Press.

Resetidningar tappar mest

Orvesto konsument helår 2012. Procentuell förändring jämfört med föregående år. Räckvidd i tusental.

Affärstidningar

Räckvidd: 1 222

Förändring: -8,53

Veckopress/familjetidningar

Räckvidd: 3 039

Förändring: -5,33

Kändistidningar

Räckvidd: 1 354

Förändring: -7,70

Dam/tjej

Räckvidd: 1 906

Förändring: -12,33

Herr/kille

Räckvidd: 180

Förändring: -7,22

Hem/trädgård

Räckvidd: 8 157

Förändring: -5,88

Hälsa

Räckvidd: 1 626

Förändring: -9,01

Mat/dryck

Räckvidd: 4 155

Förändring: -2,74

Barn

Räckvidd: 386

Förändring: -9,81

Historia

Räckvidd: 604

Förändring: -5,63

Resor

Räckvidd: 645

Förändring: -14,11

Motor

Räckvidd: 2 057

Förändring: -9,30

IT/Teknik

Räckvidd: 821

Förändring: -6,92

Fackföreningspress/arbetsliv

Räckvidd: 2 155

Förändring: -2,93

Källa: orvesto konsument

De slåss om matläsarna

Mat & Vänner

(Mat & Vänner) Elle Mat och Vin (Mat & Vänner)

Mat & Vänner Vin

(Mat & Vänner)

Matmagasinet (Mat & Vänner)

Mat & Hälsa

(Mat & Vänner)

Baka

(Mat & Vänner)

Allt om Mat

(Bonnier tidskrifter)

Gourmet

(Plaza Publishing Group)

Allt om Whiskey & Öl

Tasty News Publishing

Allt om Mat

(Bonnier tidskrifter)

Världens viner

(Tasty News Publishing)

Lantliv Mat & Vin

(LRF Media)

Allt om vin

(LRF Media)

Hembakat

(LRF Media)

Jessicas mat

(First Publishing Group)

Paolos mat

(Aftonbladet)

Laga LCHF

(Aftonbladet)

Laga GI

(Aftonbladet)

Mitt kök

(Expressen)

GI & Hälsa

(Expressen)

Allt om LCHF

(Expressen)

News Pilot

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.