Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag11.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Ica tror på fördubblad försäljning i butiks-tv

Publicerad: 2 April 2013, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:48

Veckan före påsk tog Ica över driften av butiks-tv för butikskonceptet Ica Maxi. Därmed hanterar Ica all drift inhouse. Nu siktar matjätten på att fördubbla försäljningen.


Ämnen i artikeln:

ICATV4

Det var i oktober förra året som Ica valde att säga upp avtalet med TV4 om driften av butiks-tv i 75 butiker inom Ica Maxi. Ica var då TV4:s största samarbetspartner.

– Vi vill lyfta in Icas kommunikation med våra leverantörers kommunikation, och vi har nu en kanal med en riktigt bra blandning, säger Fredrik Holmvik, chef för Ica Media.

Nu sänder alltså matjätten sin egenproducerade butiks-tv även i Maxi-butikerna. Sedan tidigare omfattar Icas butiks-tv även koncepten Kvantum, Supermarket, Nära och To Go.

Enligt Icas egna uppgifter når man efter övertagandet 8 miljoner kunder varje vecka. Och intresset från annonsörerna är stort, berättar Fredrik Holmvik.

– Vi ser absolut ett växande intresse. Mediet blir mer och mer accepterat och mer och mer bokat.

Årets påskhelg var fullbokad tidigt, liksom midsommarhelgen. Ica siktar på att fördubbla försäljningen under årets andra kvartal.

– Det tror jag att vi kommer att klara, annonsörerna laddar nu upp inför sommarförsäljningen. Vi har en affärsmodell där butikerna investerar i utrustningen och köper tjänsten butiks-tv av Ica. Annonsintäkterna finansierar delar av kostnadsmassan och när det blir fler och fler butiker som ansluter så ökar även intäktsbehovet.

Cirka 45 procent av innehållet i Icas butiks-tv kommer från externa annonsörer. Maximalt kan åtta annonsörer rulla under samma vecka.

Dessutom paketerar Ica sin butiks-tv tillsammans med koncernens medlemstidning Buffé.

– Den kombinationen brukar bli fullbokad otroligt fort. När man kör samma kommunikation i print och i butiks-tv ger det bra effekt. Madeleine Östlund

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

ICATV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.