Få hela storyn
Starta din prenumeration
Strategi och analys
Publicerad: 2 April 2013, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:48
Veckan före påsk tog Ica över driften av butiks-tv för butikskonceptet Ica Maxi. Därmed hanterar Ica all drift inhouse. Nu siktar matjätten på att fördubbla försäljningen.
Det var i oktober förra året som Ica valde att säga upp avtalet med TV4 om driften av butiks-tv i 75 butiker inom Ica Maxi. Ica var då TV4:s största samarbetspartner.
– Vi vill lyfta in Icas kommunikation med våra leverantörers kommunikation, och vi har nu en kanal med en riktigt bra blandning, säger Fredrik Holmvik, chef för Ica Media.
Nu sänder alltså matjätten sin egenproducerade butiks-tv även i Maxi-butikerna. Sedan tidigare omfattar Icas butiks-tv även koncepten Kvantum, Supermarket, Nära och To Go.
Enligt Icas egna uppgifter når man efter övertagandet 8 miljoner kunder varje vecka. Och intresset från annonsörerna är stort, berättar Fredrik Holmvik.
– Vi ser absolut ett växande intresse. Mediet blir mer och mer accepterat och mer och mer bokat.
Årets påskhelg var fullbokad tidigt, liksom midsommarhelgen. Ica siktar på att fördubbla försäljningen under årets andra kvartal.
– Det tror jag att vi kommer att klara, annonsörerna laddar nu upp inför sommarförsäljningen. Vi har en affärsmodell där butikerna investerar i utrustningen och köper tjänsten butiks-tv av Ica. Annonsintäkterna finansierar delar av kostnadsmassan och när det blir fler och fler butiker som ansluter så ökar även intäktsbehovet.
Cirka 45 procent av innehållet i Icas butiks-tv kommer från externa annonsörer. Maximalt kan åtta annonsörer rulla under samma vecka.
Dessutom paketerar Ica sin butiks-tv tillsammans med koncernens medlemstidning Buffé.
– Den kombinationen brukar bli fullbokad otroligt fort. När man kör samma kommunikation i print och i butiks-tv ger det bra effekt. Madeleine Östlund