Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Ica är ohotad etta hos konsumenterna

Publicerad: 12 Maj 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:01

Ica, Coop och Willys är svenskarnas livsmedelsfavoriter. Men Ica sopar banan med konkurrensen.– En nyckel är det fantastiska arbete våra handlare gör, säger Mats Liedholm, marknadsdirektör på Ica.


Ica, Coop och Willys toppar den så kallade ”Top of Heart”-listan över livsmedelsvarumärken, och är därmed svenskarnas favoriter.

Lidl hamnar å andra sidan i topp över livsmedelsvarumärken som inte gillas, men kan trösta sig med en femteplats på favorit­listan.

Hela 59 procent av deltagarna i Mediekompaniets varumärkesundersökning MK Rapporten uppger att Ica är bland favoriterna. Det är nästan dubbelt så många som för tvåan Coop, som favoriseras av 32 procent.

Dessutom är det bara 7 procent som uppger att de INTE gillar Ica.

– Det är jättekul. Förhoppningsvis är det en följd av att våra butiker gör ett fantastiskt jobb, säger Mats Liedholm.

– Vi ser att hälften av alla svenskar upplever att de har en relation med sin Ica-handlare och på många orter är Ica det enda som finns kvar när Posten och andra samhällsfunktioner stänger ner.

Ica-handlarna understöds från centralt håll av bland annat Ica-såpan, som nu är inne på sitt fjortonde år, och tidningen Buffé. Digital kommunikation blir dessutom allt viktigare för Ica.

– Ica.se har blivit bättre och bättre kopplad till matinspiration. Vi har 2–3 miljoner digitala kontakter i veckan i våra olika kanaler. Det är en viktig förklarande faktor, säger Mats Liedholm.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.