Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

IBM ville bredda sig – bjöd in unga designers

Publicerad: 19 Mars 2013, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:51

IBM vill positionera sig som en aktör inom marknadsföring. Genom att ordna ett heldagsevent där unga teknikutvecklare och designers ställdes inför verkliga affärsutmaningar med IBM:s kunder lyckades de vidga synen på företaget.


Ämnen i artikeln:

IngoIBMGyllene HjuletSponsrings- och eventföreningen

Priset för Årets event Business to business i Gyllene Hjulet gick till ”Proto­typing the future”.

– Uppdraget bottnade i att IBM Sverige vill förändra hur marknaden uppfattar dem, de ska uppfattas som en konsultpartner. För att göra det måste man bredda kontaktytan och skapa nya relationer med ledande marknadschefer, säger Kristofer Stillman, planner för IBM på Ingo Sthlm, som utvecklat eventet.

Tillsammans med Protothon, ett nätverk av studenter och utexaminerade unga människor som är kunniga inom teknik och design, skapade man ett heldagsevent med workshops. I grupper med representanter från IBM och några av IBM:s viktigaste kunder jobbade man med riktiga briefs.

– Erfarenheten visar att om man lyckas få igång en dialog mellan IT och marknad så föder det efterfrågan på lösningar. Där föddes idén, vi ville få till en exklusiv skara CIO:er och CMO:er och skapa ett event där man agerar och inte bara deltar. Det bryter mot konventionen, säger Kristofer Stillman.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.